Psychology, Education and Philosophy: an epistemic correlation

Authors

  • Pablo Emilio Cruz Picón University Manuela Beltrán

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2025.25.529

Keywords:

Education and development, interdisciplinary approach, philosophy, social pedagogy, Psychology

Abstract

The theoretical and epistemological relationship between psychology, philosophy and education is interdisciplinary and heterogeneous. Although each discipline has its elemental projective framework, they intersect and influence the knowledge process. For this reason, the objective of the essay is to reflect that cognitive evaluation among the branches of knowledge framed in the psychological, philosophical and socio-pedagogical field is significant to glimpse the socio-human condition in the pedagogical process of teaching/learning. The methodology is qualitative, with an exploratory and analytical-critical nature, based on a theoretical review of epistemic aspects of learning from the scientific study of behavior, psychic processes, knowledge, the surrounding reality and socio-educational evolution in society. Among the theoretical findings is a feasible cognitive correspondence between psychology, philosophy and education to conceive the complexity of human learning. Thus, by recognizing the theoretical and systematic connection of these knowledge disciplines, constructivist educational practices can be outlined that lead to a theoretical understanding of the nature and limits of human knowledge. It is concluded that education requires redefining the pedagogical process to direct it to a terrain that encourages criticism, reflection and emancipation. These three elements (criticality, reflexivity and autonomy) are possible from the relational, theoretical and pragmatic symbiosis of psychology, philosophy and education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, F. (2020). Contribuciones de la filosofía para la consolidación de la filosofía de la educación. Conrado, 16(74), 99-111. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300099

Alvargonzález, D. (2020). Filosofía, ¿para qué? Tópicos (México), (59), 429-442. https://doi.org/10.21555/top.v0i59.1146

Aponte-Jaramillo, E., y Vásquez-Rizo, F. E. (2020). Educación y gestión social del conocimiento para la construcción de capital social. Educação & Sociedade, 41, e226119. https://doi.org/10.1590/ES.226119

Arias, M., y Navarro, M. (2017). Epistemología, Ciencia y Educación Científica: premisas, cuestionamientos y reflexiones para pensar la cultura científica. Revista actualidades investigativas en educación, 17(3), 1-20. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i3.29878

Bandura, A. (1987). Teoría del aprendizaje social. Espasa Libros.

Camacho, L., y Morales, H. (2020). Filosofía de la Educación y pedagogía de la enseñanza en la formación del profesorado. Estudio de caso, percepción del estudiantado. Revista Educación, 44(1), 1-30. https://www.redalyc.org/journal/440/44060092006/html/

Dewey, J. (2020). Democracia y educación. Ediciones Morata, S.L.

Fuentes, A, y Collado, J. (2019). Fundamentos epistemológicos transdisciplinares de educación y neurociencia. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (26), 83-113. https://doi.org/10.17163/soph.n26.2019.02

Freire, P. (2023). Pedagogía del oprimido. Editorial Siglo XXI.

Garzón, J., Rojas, D., Cañizares, L., Culqui, K. (2019). El impacto de la psicología en el ámbito educativo. Revista científica mundo de la investigación y el conocimiento, 3(2), 543-565. http://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/463

López, L., (2014). Contribución de la filosofía para la constitución de la psicología como ciencia. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (16), 171-188. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846097008.pdf

Martí, Y., Montero, B., y Sánchez, K. (2018). La función social de la educación: referentes teóricos actuales. Conrado, 14(63), 259-267. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300259

Paz, S., y Peña, B. (2021). Psicología de la Educación. Universidad Politécnica Salesiana. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20369

Piaget J. (2019). Psicología y pedagogía. Editorial Siglo XXI.

Vygotsky, L. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press

Published

2025-01-01

How to Cite

Cruz Picón, P. E. (2025). Psychology, Education and Philosophy: an epistemic correlation. Education Journal, 23(25), 41–52. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2025.25.529

Issue

Section

EDUCACIÓN

Categories

Most read articles by the same author(s)