Effects of problem-based learning for the development of competencies in university students

Authors

  • Guillermo Romaní-Pillpe Universidad Nacional San Luis Gonzaga de Ica
  • Keila Soledad Macedo-Inca Universidad Nacional San Luis Gonzaga

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2022.20.234

Abstract

The objective of the research was to promote problem-based learning for the development of general skills of the students of the E.A.P. of Language and Literature of the National University San Luis Gonzaga, 2021. Materials and methods. The literature search was carried out through the main databases, published between 2017 and 2021. Likewise, it was developed within the framework of the research line of Society, environmental public policies and sustainable development of the postgraduate unit. To achieve this objective, a quantitative and applied approach, explanatory level and pre-experimental design were used. The sample —not probabilistic— allowed to work with 33 students of the X Cycle of the E.A.P. Language and literature; enrolled in the verbal reasoning course. The Likert scale was used as a psychometric instrument and the Technique was observation; this instrument was validated through expert judgment. The results showed that the students of the E.A.P. Language and Literature improved their general skills; in the general hypothesis test through the Wilcoxon statistic, the difference between the pretest and posttest is significant (Z=-5.01, p=000). It was concluded that the intervention program was efficient.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borochovicius, e., & Tassoni, e. C. (2021). Aprendizaje basado en problemas: una experiencia en educación primaria. Educação em Revista, 37.

Bueno, P. M., Victoria, Y., & Fitzgerald, L. (2004a). Aprendizaje basado en problemas. Theoria, 13, 145–157. http://148.202.167.116:8080/xmlui/handle/123456789/574

Bueno, P. M., Victoria, Y., & Fitzgerald, L. (2004b). Aprendizaje basado en problemas. Theoria, 13, 145–157. http://148.202.167.116:8080/xmlui/handle/123456789/574

Bueno, P. M., Victoria, Y., & Fitzgerald, L. (2004c). Retos del aprendizaje basado en problemas. Redalyc.Org, 13, 145–157. https://www.redalyc.org/pdf/292/29228336007.pdf

Cardona de la Pava, M., Mora, R. A., & Velásquez, L. A. (2017). ABP para fortalecer las competencias básicas en la Institución Educativa rural Santana. Instname:Universidad Pontificia Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/3379

Esteves, A. R., Paredes, R. P., Calcina, C. R., & Yapuchura, C. R. (2020). Habilidades sociales en adolescentes y funcionalidad familiar. Comuni@ cción, 11(1), 16-27.

Chávez, F. C. (2021a). El “ABP como estrategia para desarrollar la resolución de problemas de cantidad en el área de matemática en los estudiantes de educación inicial de la I.E. N° 114 de Chupan del distrito de Aparicio Pomares, Yarowilca, 2019.

Chávez, F. C. (2021b). El “ABP como estrategia para desarrollar la resolución de problemas de cantidad en el área de matemática en los estudiantes de educación inicial de la I.E. N° 114 de Chupan del distrito de Aparicio Pomares, Yarowilca, 2019.” Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote. http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/123456789/22174

Custódio, L. A. F., Vieira, C. M., & Francischetti, I. (2020). A dimensão social na formação médica: o contexto de vida na aprendizagem baseada em problemas. Trabalho, Educação e Saúde, 18.

Dreyer, E., Barahona, P., & Chávez, B. (2021). Estudiantes Pragmáticos, Teóricos y Educación Superior Mediante Metodologías Activas. International journal of odontostomatology, 15(1), 152-158.

Gil Galván, M. D. R., Martín Espinosa, I., & Gil Galvan, F. J. (2021). Percepciones de los estudiantes universitarios sobre las competencias adquiridas mediante el aprendizaje basado en problemas. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación.

Hernández-Huaripaucar, E. M., & Yallico Calmett, R. M. (2020). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) como estrategia didáctica innovadora en la enseñanza de la Anatomía Humana.

Laguna, K. D., Matuz, D., Pardo, J. P., & Fortoul Van der Goes, T. I. (2020). El aprendizaje basado en problemas como una estrategia didáctica para la educación médica. Revista de la Facultad de Medicina (México), 63(1), 42-47.

Luy-Montejo, C. (2019). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios. Propósitos y representaciones, 7(2), 353-383.

Maestre, M. D. M. (2020). Idoneidad de un modelo de Prácticum docente multidimensional y basado en problemas para el desarrollo de competencias.

Mairing, J. P. (2021). Proving Abstract Algebra Skills with Problem-Based Learning Integrated with Videos and Worksheets. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 35, 1000-1015.

López, D. M. (2020). Experiencia didáctica en la Enseñanza Secundaria. Una propuesta de ABP bilingüe para el desarrollo de las competencias clave. Tendencias pedagógicas, (36), 200-215.

Molina, J. A., García, A., Pedraz, A., & Antón, M. V. (2003). Aprendizaje basado en problemas: una alternativa al método tradicional. Red U: revista de docencia universitaria

Ortega-Cortez, A., Espinoza-Navarro, O., Ortega, A., & Brito-Hernández, L. (2021). Rendimiento Académico de Estudiantes Universitarios en Asignaturas de las Ciencias Morfológicas: Uso de Aprendizajes Activos Basados en Problemas (ABP). International Journal of Morphology, 39(2), 401-406.

Romaní, G. (2022). Efectos del aprendizaje basado en problemas para el desarrollo de las competencias de los estudiantes de la Escuela Académica Profesional de Lengua y Literatura de la Universidad Nacional San Luis Gonzaga año académico 2021. https://repositorio.unica.edu.pe/handle/20.500.13028/3510

Romani-Pillpe, G., & Macedo-Inca, K. S. (2022). Aprendizaje basado en retos para el desarrollo de competencias digitales en estudiantes de un instituto, Ica. https://doi.org/10.33554/riv.16.2.1395

Romani-Pillpe, G., & Macedo Inca, K. S. (2022). Storytelling como estrategia didáctica para la producción de textos en estudiantes de un instituto. Puriq, 4, e279. https://doi.org/10.37073/puriq.4.279

Sánchez, J. (2017). Aprendizaje basado en problemas en la formación de los estudiantes de postgrado de obstetricia y ginecología.

Sánchez, C., docencia, S. R.-R. R. de, & 2012, undefined. (n.d.). Pensamiento crítico y aprendizaje basado en problemas cotidianos. Dialnet.Unirioja.Es. Retrieved December 27, 2021, from https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4132278.pdf

Published

2022-07-01

How to Cite

Romaní-Pillpe, G., & Macedo-Inca , K. S. . (2022). Effects of problem-based learning for the development of competencies in university students. Education Journal, 20(20), 49–56. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2022.20.234

Most read articles by the same author(s)