Analysis of sexual education from the perception of schoolgirls in rural amazonian areas
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2025.25.523Keywords:
Comprehensive sexual education, teenage pregnancy, STDs, access to informationAbstract
The aim of the research was to analyze sexual education from the perspective of high school students in rural Amazonian schools. The study, with a qualitative approach and a hermeneutic phenomenological method, was carried out with a sample of 10 former students of these institutions, using the interview technique and a guide of previously established questions. The results reveal an alarming lack of accurate information on sexual and reproductive health, which has led to an increase in unplanned pregnancies, sexually transmitted diseases, and sexual assaults against students. In conclusion, a deficient comprehensive sexual education was evident, which has limited the empowerment of women and their understanding of contraceptives and the prevention of sexually transmitted diseases. The vulnerability of women to physical and sexual violence is also observed, as well as the difficulties in accessing specialized medical services. The urgent need to implement comprehensive sexual education programs adapted to rural contexts is raised. The need for active participation by parents, communities, educational and health authorities to improve access to health services and strengthen the well-being of students is also emphasized.
Downloads
References
Agüero, J. (2018). Género en el Perú: nuevos enfoques, miradas interdisciplinarias. https://ideas.repec.org/a/bbj/oincie/114.html
Ames, P., (2021). ¿De niñas a mujeres? Infancia, menstruación y desigualdades en la escolaridad de niñas shipibas de la Amazonía peruana . Indiana, 38(1), 121-144. https://doi.org/10.18441/ind.v38i1.121-144
Anaya, T, Montalvo, J., Calderón, A. I. & Arispe, Claudia. (2021). Escuelas rurales en el Perú: factores que acentúan las brechas digitales en tiempos de pandemia (COVID- 19) y recomendaciones para reducirlas. Educación, 30(58), 11-33. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.202101.001
Arenas-Duque, A., Roldán-Restrepo, D., Rivera-Montero, D., Sánchez-Molano, S. M., & Rivillas-García, J. C. (2021). Conocimientos, actitudes y prácticas de niñas y niños sobre educación sexual integral en ocho municipios de Colombia. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, 53. http://www.scielo.org.co/pdf/suis/v53/0121-0807-suis-53-e21016.pdf
Báez, J. M. (2016). La inclusión de la educación sexual en las políticas públicas de América Latina. Los organismos internacionales y sus formas de intervención. http://hdl.handle.net/11336/90707
Cabrera-Fajardo, D. P. (2022). Educación sexual integral en la escuela. Revista UNIMAR, 40(1), 136-151. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8776293.pdf
Castro, R. y González-Quiñones, F. (2022). Revisión teórica sobre las posibilidades de la educación sexual dentro del marco de la educomunicación en estudiantes de educación media superior. Aularia: Revista Digital de Comunicación, 11(1), 133-144. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8484915
Chirapaq (2018). Violencias y mujeres indígenas. Centro de culturas indígenas del Perú. https://www.bivica.org/file/view/id/350
Córdova, G. (2023). Educación sexual en los adolescentes de américa latina 2012-2021: Una revisión sistemática. https://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1579/1561
Correa, N. y Roopnaraine, T. (2014). Pueblos indígenas & programas de transferencias condicionadas. http://dx.doi.org/10.18235/0012671
Declaración de las Naciones Unidas (2017). Sobre los derechos de los Pueblos Indígenas. https://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_es.pdf
Defensoría del Pueblo (2016). El Informe Defensorial N° 174, «Educación Intercultural Bilingüe hacia el 2021. Una política de Estado imprescindible para el desarrollo de los pueblos indígenas» https://www.justiciaviva.org.pe/new/wp-content/uploads/2016/09/Informe-defensorial-174-EIB.pdf
Defensoría del Pueblo (2017). Informe de Adjuntía N° 002-2017-DP/AMASPPI/PPI. Condiciones para garantizar el derecho a la educación, la salud y una vida libre de violencia de las niñas y adolescentes indígenas. https://www.defensoria.gob.pe/modules/Downloads/informes/varios/2017/Informe-de-Adjuntia-002-2017-DP-AMASPPI.PPI.pdf
Defensoría del Pueblo (2024). Defensoría del Pueblo rechaza actos de violencia sexual contra estudiantes Awajún y demanda la separación inmediata de docentes. https://www.defensoria.gob.pe/defensoria-del-pueblo-rechaza-actos-de-violencia-sexual-contra-estudiantes-awajun-y-demanda-la-separacion-inmediata-de-docentes/
Fernández, E. K. (2023). Educación sexual y conductas sexuales de riesgo en institución educativa Nuñumabamba. Cajabamba, 2022 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Cajamarca]. Repositorio institucional. https://repositorio.unc.edu.pe/handle/20.500.14074/5578
Flores, M. (2020). VIH/Sida Awajún: nociones y experiencias de enfermedad y daño en un contexto de epidemia en la Amazonía peruana, Antropológica, 38,(44). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122020000100235
Guevara, S. (2020). Violencia sexual y justicia comunal en pueblos indígenas Awajún – Wampis, región Amazonas. Revista Ciencia y Tecnología, 16(3), 111-123. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/3018
Hernández- Sampieri, R., Mendoza Torres, C. P.(2023). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill Interamericana. http://www.ebooks7-24.com.ezproxy.ulima.edu.pe/?il=31455
IDEHPUCP (2018). Agenda indígena mujeres indígenas Awajún y Wampís región Amazonas. https://idehpucp.pucp.edu.pe/publicaciones/agenda-indigena-mujeres-indigenas-awajun-y-wampis/
INEI (2020). Planificación familiar. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Endes2019/pdf/cap004.pdf
Jacinto, D. (2021). La violación sexual en los pueblos indígenas del Perú [Tesis de posgrado, Universidad Nacional Federico Villarreal]. http://190.12.84.13:8080/handle/20.500.13084/5155
Lavado, C. y Guzmán, R. (2021). Consecuencias Socioeconómicas del embarazo y la maternidad adolescente en Perú. Implementación de la metodología para estimar el impacto socioeconómico del embarazo y la maternidad adolescente en países de América Latina y el Caribe – MILENA 1.0. UNFPA. https://peru.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/estudio_csemap_ver_digital_1.pdf
Kleinplatz, P. J. (2013). New directions in sex therapy: Innovations and alternatives. Routledge. https://www.sexedstore.com/wp-content/uploads/2014/07/Kleinplatz_sample.pdf
Matos, N. (2017). Relación de las enfermedades de transmisión sexual (ETS) y la autoestima de los estudiantes del 5º año de educación secundaria de la Institución Educativa Nº 0426 Inmaculada Concepción del distrito de Uchiza–Tocache–San Martín, 2016. [Tesis de grado, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12692/26872
Ministerio de Cultura (2018). Base de datos de pueblos indígenas u originarios. http://bdpi.cultura.gob.pe/
Minedu (2024). Lineamientos de Educación sexual integral en Educación Básica. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1931935/RVM%20N%C2%B0%20169-2021-MINEDU.pdf.pdf
Montero-Ossandón, L. E., Valverde-Forttes, P., Dois-Castellón, A. M., Bicocca-Gino, M., & Domínguez-Hidalgo, C. A. (2017). La educación sexual: un desafío para la educación católica. Educación y Educadores, 20(3), 343-363. https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.3.1
OMS (2024). Embarazo en la adolescencia. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-pregnancy
Quispe, M. Curo, O., Córdova, M. Pastor, N. , Puza, G. y Oyola, A.. (2018). Violencia extrema contra la mujer y feminicidio en el Perú. Rev. Cubana, 44(2). https://www.scielosp.org/article/rcsp/2018.v44n2/278-294/es/
Rodríguez, A. L., & Pease, M. A. (2020). Creencias docentes: El enfoque de género en la educación y la educación sexual en secundaria. Revista Peruana De Investigación Educativa, 12(12), 153–186. https://doi.org/10.34236/rpie.v12i12.145
Talani, P. (2019). Educación sexual integral y perspectiva de género en la formación docente: una conjunción indispensable para una pedagogía crítica y feminista. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 4, 1–16. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/2197
Tarazona, C. N. (2021). Tensiones respecto a la brecha digital en la educación peruana. Revista peruana de investigación e innovación educativa, 1(2), e21039. https://doi.org/10.15381/rpiiedu.v1i2.21039
Tejero, J. (2021). Técnicas de investigación cualitativa en el ámbito sanitario y sociosanitario. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/28525.
UNFPA Perú (2023). Embarazo en niñas y adolescentes: Ucayali y Loreto son las regiones con más casos en el Perú. https://peru.unfpa.org/es/video/embarazo-en-ni%C3%B1as-y-adolescentes-ucayali-y-loreto-son-las-regiones-con-m%C3%A1s-casos-en-el-per%C3%BA
Valenzuela, P. y Valera, A. (2005). El testimonio de una mujer shipiba. Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Vélez de la Calle, C. del P. y Santamaría-Vargas, J. del P. (2023). Políticas, saberes y relatos de Educación Sexual: una revisión de la literatura latinoamericana 2000-2022. Educación y Ciudad, (45), e2870. https://doi.org/10.36737/01230425.n45.2023.2870
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Alicia Roxana Chavez-Somoza, Eduardo Vilchez-Salés
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.