Pedagogical practices for teaching school geography in teachers retired from the Chilean educational system

Authors

  • Eduardo Antonio Jaime Muñoz Department of Education of the Municipality of Monte Patria

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.24.518

Keywords:

pedagogical practices, natural sciences, retired teachers, multigrade school

Abstract

A research work related to the pedagogical practices of teaching geography in the multigrade school of six teachers retired from the educational system in the commune of Monte Patria, region of Coquimbo, Chile is presented. The objective of the study is to recognize and value the experiences of rural teachers who carried out their activity in the classrooms and who within their educational task used the natural environment as an educational resource to teach geography. The work methodology is the preparation and application of semi-structured interviews, field trips, use of cell phones and specialized bibliography. The results show a description of the location of the Monte Patria commune and the multigrade schools where the retired teachers did their pedagogical practices, the responses to the interviews carried out with the teachers, the pedagogical design and the didactic sequence carried out by the teachers to implement your classes. The conclusions of the work contribute to highlighting retired teaching practices in order to strengthen education in multigrade schools in educational establishments far from the city.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aranda, X. (1970). Algunas consideraciones sobre la trashumancia en el Norte Chico. Investigaciones Geográficas: Una Mirada Desde El Sur, (20), 141–169. https://doi.org/10.5354/0719-5370.1970.32844

Arredondo, M., Saldívar, A., & Limón, F. (2018). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias de escuelas de Educación Básica en Chiapas. Innovación Educativa. 18 (76), 13-38. https://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v18n76/1665-2673-ie-18-76-13.pdf

Berné, P. (2016). José Luis Murillo, maestro jubilado de Sahún “Mis alumnos al pasar por al instituto, dicen que ha ido a la escuela feliz. Periódico electrónico el Heraldo. España. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/huesca/2019/06/21/jose-luis-murillo-maestro-jubilado-escuela-rural-sahun-pirineo-aragon-1321425.html

Bernal, C. (2006). Metodología de la Investigación, para la administración, economía, humanidades y ciencias sociales, Segunda edición. Pearson Educación. México.

Cordero, S., Gálvez, F., & Abello, L. (2020). Usos tradicionales de la flora nativa. Volumen I, Nativas Ediciones Botánicas. Editorial Planeta de Papel Ltda. Valparaíso, Chile 408 pp.

Correa, M., Valdivia, M., Matsumoto, K., Salazar, M. & Ferranty, A. (2021). Beneficios de aprender al aire libre en educación infantil. Mapeo sistemático de literatura (2018-2021). Revista Niñez Hoy (1), 68-89. https://www.junji.gob.cl/wp-content/uploads/2021/09/revista_01_articulo_04.pdf

Da Silva, W. (2021). Investigación en la formación inicial del profesorado en geografía: Discusión de resultados sobre la ciudad de Boa Vista (Roraima, Brasil). Didáctica Geográfica, (22), 23-46. https://doi.org/10.21138/DG.549

Fernández, R. (2019). Los geoparques como recurso para la enseñanza-aprendizaje del espacio geográfico en Educación Primaria: el paisaje de las áreas de montaña. Didáctica Geográfica, (20), 27-53. https://doi.org/10.21138/DG.440

Forero, I. Y. (2013). El rol docente en la gestión educativa de la escuela rural multigrado. [Tesis de grado, Universidad Pedagógica Nacional]. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/1091/TO-16298.pdf

García, M., Villar, A., Fraile, P., Sánchez, N., & Márquez, J. (2019). Se hace Geografía al andar: la salida de campo itinerante y senderista. Didáctica Geográfica, (19), 103-125. https://doi.org/10.21138/DG.418

Gómez, J. (2023). Educadoras y profesoras de Geografía de la II República y durante la represión franquista: Gloria Giner de los Ríos, Leonor Serrano y las hermanas Comas Ros. Cuaderno Geográficos. 62(2), m6-27. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v62i2.29246

Instituto Nacional de Estadística. (INE, 2017). Plan regulador comunal de Monte Patria Región de Coquimbo. Memoria Explicativa. https://eae.mma.gob.cl/storage/documents/04_Memoria_Explicativa_IA_PRC_Monte_Patria_(Modificaci%C3%B3n).pdf.pdf

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación, sexta edición. Editorial Mc Graw Hill. México.

Hoffmann, A. (2012). Flora silvestre de Chile, zona central, quinta edición. Ediciones Fundación Claudio Gay. Chile

Padilla, A. & Ávila, M. (2023). Geógrafas pioneras: intrépidas y viajeras (Siglo XVIII al XX). Cuaderno Geográficos,62(2), m140-156. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v62i2.29275

Pereira, A. (2023). Universidad Impulsa Observatorio que analiza la educación rural en Chile. https://www.pucv.cl/pucv/noticias/vida-universitaria/universidad-impulsa-observatorio-que-analiza-la-educacion-rural-en-chile

Morales Prieto, E., & Delgado Huertos, E. (2019). Los paisajes rurales en los proyectos educativos de enseñanza primaria. Una propuesta para la comarca de Tierra de Campos. Didáctica Geográfica, (19), 169-196. https://doi.org/10.21138/DG.421

Radio Aire Libre FM. (2023). 36 años de vocación y amor por la educación. https://www.airelibre.com.ar/36-anos-de-vocacion-y-amor-por-la-educacion/

Ministerio de Desarrollo Social y Familia de Chile. (2018). Maule: Gobierno impulsa programa en que los profesores jubilados mejoren el rendimiento Escolar de niños vulnerables. https://www.desarrollosocialyfamilia.gob.cl/noticias/maule-gobierno-impulsa-programa-en-que-profesores-jubilados-mejoran-el-rendimiento-escolar-de-ninos-

Soler, D. & Pizzinato, L. (2022). Seminario en la formación docente y profesional: una forma de innovar en Educación Geográfica. Didáctica Geográfica, (23), 181-199. https://doi.org/10.21138/DG.660

Universidad de O'Higgins. (2023). UOH conmemoró día de la educación rural recalcando el rol de los/as docentes en la identidad local. https://www.uoh.cl/uoh-conmemoro-dia-de-la-educacion-rural-recalcando-el-rol-de-los-as-docentes-en-la-identidad-local/

Umaña de Gauthier, G. (2004). Importancia de las salidas de campo en la enseñanza de la Geografía. Folios, (20), 105.120. https://revistas.upn.edu.co/index.php/RF/article/view/5961

Published

2024-07-01

How to Cite

Jaime Muñoz, E. A. (2024). Pedagogical practices for teaching school geography in teachers retired from the Chilean educational system. Education Journal, 22(24), 12–25. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.24.518