Pedagogical practices for teaching school geography in teachers retired from the Chilean educational system
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.24.518Keywords:
pedagogical practices, natural sciences, retired teachers, multigrade schoolAbstract
A research work related to the pedagogical practices of teaching geography in the multigrade school of six teachers retired from the educational system in the commune of Monte Patria, region of Coquimbo, Chile is presented. The objective of the study is to recognize and value the experiences of rural teachers who carried out their activity in the classrooms and who within their educational task used the natural environment as an educational resource to teach geography. The work methodology is the preparation and application of semi-structured interviews, field trips, use of cell phones and specialized bibliography. The results show a description of the location of the Monte Patria commune and the multigrade schools where the retired teachers did their pedagogical practices, the responses to the interviews carried out with the teachers, the pedagogical design and the didactic sequence carried out by the teachers to implement your classes. The conclusions of the work contribute to highlighting retired teaching practices in order to strengthen education in multigrade schools in educational establishments far from the city.
Downloads
References
Aranda, X. (1970). Algunas consideraciones sobre la trashumancia en el Norte Chico. Investigaciones Geográficas: Una Mirada Desde El Sur, (20), 141–169. https://doi.org/10.5354/0719-5370.1970.32844
Arredondo, M., Saldívar, A., & Limón, F. (2018). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias de escuelas de Educación Básica en Chiapas. Innovación Educativa. 18 (76), 13-38. https://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v18n76/1665-2673-ie-18-76-13.pdf
Berné, P. (2016). José Luis Murillo, maestro jubilado de Sahún “Mis alumnos al pasar por al instituto, dicen que ha ido a la escuela feliz. Periódico electrónico el Heraldo. España. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/huesca/2019/06/21/jose-luis-murillo-maestro-jubilado-escuela-rural-sahun-pirineo-aragon-1321425.html
Bernal, C. (2006). Metodología de la Investigación, para la administración, economía, humanidades y ciencias sociales, Segunda edición. Pearson Educación. México.
Cordero, S., Gálvez, F., & Abello, L. (2020). Usos tradicionales de la flora nativa. Volumen I, Nativas Ediciones Botánicas. Editorial Planeta de Papel Ltda. Valparaíso, Chile 408 pp.
Correa, M., Valdivia, M., Matsumoto, K., Salazar, M. & Ferranty, A. (2021). Beneficios de aprender al aire libre en educación infantil. Mapeo sistemático de literatura (2018-2021). Revista Niñez Hoy (1), 68-89. https://www.junji.gob.cl/wp-content/uploads/2021/09/revista_01_articulo_04.pdf
Da Silva, W. (2021). Investigación en la formación inicial del profesorado en geografía: Discusión de resultados sobre la ciudad de Boa Vista (Roraima, Brasil). Didáctica Geográfica, (22), 23-46. https://doi.org/10.21138/DG.549
Fernández, R. (2019). Los geoparques como recurso para la enseñanza-aprendizaje del espacio geográfico en Educación Primaria: el paisaje de las áreas de montaña. Didáctica Geográfica, (20), 27-53. https://doi.org/10.21138/DG.440
Forero, I. Y. (2013). El rol docente en la gestión educativa de la escuela rural multigrado. [Tesis de grado, Universidad Pedagógica Nacional]. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/1091/TO-16298.pdf
García, M., Villar, A., Fraile, P., Sánchez, N., & Márquez, J. (2019). Se hace Geografía al andar: la salida de campo itinerante y senderista. Didáctica Geográfica, (19), 103-125. https://doi.org/10.21138/DG.418
Gómez, J. (2023). Educadoras y profesoras de Geografía de la II República y durante la represión franquista: Gloria Giner de los Ríos, Leonor Serrano y las hermanas Comas Ros. Cuaderno Geográficos. 62(2), m6-27. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v62i2.29246
Instituto Nacional de Estadística. (INE, 2017). Plan regulador comunal de Monte Patria Región de Coquimbo. Memoria Explicativa. https://eae.mma.gob.cl/storage/documents/04_Memoria_Explicativa_IA_PRC_Monte_Patria_(Modificaci%C3%B3n).pdf.pdf
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación, sexta edición. Editorial Mc Graw Hill. México.
Hoffmann, A. (2012). Flora silvestre de Chile, zona central, quinta edición. Ediciones Fundación Claudio Gay. Chile
Padilla, A. & Ávila, M. (2023). Geógrafas pioneras: intrépidas y viajeras (Siglo XVIII al XX). Cuaderno Geográficos,62(2), m140-156. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v62i2.29275
Pereira, A. (2023). Universidad Impulsa Observatorio que analiza la educación rural en Chile. https://www.pucv.cl/pucv/noticias/vida-universitaria/universidad-impulsa-observatorio-que-analiza-la-educacion-rural-en-chile
Morales Prieto, E., & Delgado Huertos, E. (2019). Los paisajes rurales en los proyectos educativos de enseñanza primaria. Una propuesta para la comarca de Tierra de Campos. Didáctica Geográfica, (19), 169-196. https://doi.org/10.21138/DG.421
Radio Aire Libre FM. (2023). 36 años de vocación y amor por la educación. https://www.airelibre.com.ar/36-anos-de-vocacion-y-amor-por-la-educacion/
Ministerio de Desarrollo Social y Familia de Chile. (2018). Maule: Gobierno impulsa programa en que los profesores jubilados mejoren el rendimiento Escolar de niños vulnerables. https://www.desarrollosocialyfamilia.gob.cl/noticias/maule-gobierno-impulsa-programa-en-que-profesores-jubilados-mejoran-el-rendimiento-escolar-de-ninos-
Soler, D. & Pizzinato, L. (2022). Seminario en la formación docente y profesional: una forma de innovar en Educación Geográfica. Didáctica Geográfica, (23), 181-199. https://doi.org/10.21138/DG.660
Universidad de O'Higgins. (2023). UOH conmemoró día de la educación rural recalcando el rol de los/as docentes en la identidad local. https://www.uoh.cl/uoh-conmemoro-dia-de-la-educacion-rural-recalcando-el-rol-de-los-as-docentes-en-la-identidad-local/
Umaña de Gauthier, G. (2004). Importancia de las salidas de campo en la enseñanza de la Geografía. Folios, (20), 105.120. https://revistas.upn.edu.co/index.php/RF/article/view/5961
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Eduardo Jaime
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.