Formation of mathematical concepts for the analysis and interpretation of the content function sin
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.24.496Keywords:
learning, methodological strategies, sine functionAbstract
This work focuses on the design of learning strategies to address the formation of mathematical concepts related to the analysis and interpretation of the graphical content and properties of the function , using GeoGebra software with tenth grade students at the Pedro Orozco School Center. The main objectives are to identify the problems that students present and hinder the clear learning of these concepts, and then to analyze these mathematical aspects using GeoGebra and appropriate methodological strategies. This is a qualitative study, interpretative paradigm. There was a population of 79 students and 5 teachers. A sample of 12 tenth grade students and a mathematics teacher were selected, in which guides such as documentary analysis, observation and interviews, respectively, were applied as data collection instruments. The analysis of the results obtained shows the importance of concept formation and the design of methodological strategies to achieve significant and lasting learning. Furthermore, concept formation is seen as a challenge for the educational community.
Downloads
References
Aráuz Chévez, D. F., Herrera Herrera, P., Espinoza Espinoza, M. J., y González Funes, A. B. (2019). Matemáticas 10 | Décimo Grado - Libro de Texto MINED Nicaragua. Cooperación Técnica de Japón a través de la Agencia de Cooperación Internacional del Japón (JICA).
Behar Rivero, D. S. (2008). Introducción a la Metodología de la Investigación. Ediciones Shalom. Obtenido de https://n9.cl/k9q2
Bravo, Rodríguez, N. A. (2022). GeoGebra como recurso interactivo para el logro de desempeños en el desarrollo de dos competencias del área de matemática. Tesis de Grado. Universidad Nacional del Santa. Obtenido de https://repositorio.uns.edu.pe/handle/20.500.14278/4137
Bruto, M. (16 de septiembre de 2010). Conozca 3 tipos de investigación: descriptiva, exploratoria y explicativa. Recuperado el 26 de abril de 2020, de Academia.edu: https://www.academia.edu/8101101/Conozca_3_tipos_de_investigacion
Cabezas Mejía, E. D., Andrade Naranjo, D., y Torres Santamaria, J. (2018). Introducción a la Metodología de la Investigación Científica. Sangolquí: Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Obtenido de https://n9.cl/iufq
Clauso García, A. (1993). Análisis documental: el análisis formal. Revista General de Información y Documentación, 1, 11-19. Obtenido de file:///C:/Users/PC/Downloads/ecob,+RGID9393120011A.PDF%20(1).pdf
Feldman, R. S. (2010). Psicología con aplicaciones en países de habla hispana. (J. L. Núñez Herrejón, y E. Palos Báez, Trads.) México: Mc Graw Hill. Obtenido de https://www.academia.edu/36665695/Psicologia_con_aplicaciones_en_paises_de_habla_hispana_medilibros
Gil Pascual, J. A. (2016). Técnicas e instrumentos para la recogida de información. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. Obtenido de https://bit.ly/46s19G3
González, J. I., y Granera, J. A. (2021). Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA) para la enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Revista Científica de la FAREM-Estelí: medio ambiente, tecnología y desarrollo humano, 49-62. Recuperado el 2 de diciembre de 2021, de https://rcientificaesteli.unan.edu.ni/index.php/RCientifica/article/view/1080/1142
Grimaldo Muchotrigo, M. (2009). investigación cualitativa. Manual de la investigación en psicología. Obtenido de https://n9.cl/2bpnc
Herrera Castrillo, C. J. (2019). Estadística y Probabilidades | Física Matemática. UNAN-Managua / FAREM-Estelí. Obtenido de https://n9.cl/estadisticayprob
Herrera-Castrillo, C. J. (2023). Impacto del proyecto para el aprendizaje amigable de matemática en educación secundaria. Revista Electrónica De Conocimientos, Saberes Y Prácticas, 6(1), 11-28. https://doi.org/10.5377/recsp.v6i1.15475
Herrera-Castrillo, C. J., y Córdoba-López, M. A. (2024). Formación especial en aprendizaje amigable de Matemáticas. Revista Chilena de Educación Matemática, 16(1), 12-25. https://doi.org/10.46219/rechiem.v16i1.143
Latorre, M., y Seco, J. (2013). Estrategias y técnicas metodológicas. Obtenido de https://www.umch.edu.pe
Muñoz Vallecillo, L. O., Martínez González, Y. Y., Medina Martínez, W. I., y Herrera Castrillo, C. J. (2023). Uso de simuladores y asistente matemático en la demostración del principio de Pascal al aplicarse integrales y vectores. Revista Científica Tecnológica, 2(6), 48-60. Obtenido de https://revistarecientec.unan.edu.ni/index.php/recientec/article/view/214
Rand, A. (2011). Introducción a la epistemología objetivista. Grito Sagrado.
Real Academia Española (RAE). (2014). En Diccionario de la lengua española (23a ed.). Recuperado el 12 de diciembre de 2021, de http://dle.rae.es/?id=KHdGTfC
Rodríguez Jiménez, A., y Pérez Jacinto, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios (82), 1-26. Recuperado el 5 de marzo de 2022, de https://www.redalyc.org/pdf/206/20652069006.pdf
Sánchez-Balarezo, R. W., y Borja-Andrade, A. M. (2022). GeoGebra en el proceso de Enseñanza-Aprendizaje de las Matemáticas. Revista Dominio De Las Ciencias, 8(2), 33-52. https://doi.org/10.23857/dc.v8i2.2737
Sanfeliciano, A. (31 de mayo de 2019). La mente es maravillosa. Obtenido de https://lamenteesmaravillosa.com/aprendizaje-significativo-definicion-caracteristicas/
Swokowski, E., y Cole, J. (1993). Álgebra y trigonometría con geometría analítica. (V. González, Trad.) https://doi.org/Grupo Editorial Iberoamérica.
Tamayo Ly, C., y Silva Siesquén, I. (2012). Técnicas e Instrumentos de Recolección de Datos. Obtenido de https://n9.cl/jbmcp
Torres Ampuero, N. D., y Quispe Aparicio, Y. L. (2020). Software GeoGebra y construcción de fractales con estudiantes de tercer grado de secundaria de la Institución Educativa Mixta Fortunato Luciano Herrera Garmendia Cusco – 2019. Tesis de Grado. Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco | Facultad de Educación y Ciencias de la Comunicación. Obtenido de https://repositorio.unsaac.edu.pe/handle/20.500.12918/5485
Zavala Arnal, C. M., y Salinas, J. R. (2017). La Interdisciplinariedad En El Aula De Educación Secundaria: Una Investigación A Través De La Opinión Del Profesorado De Las Áreas De Música, Lengua Castellana Y Literatura, Y Ciencias Sociales. European Scientific Journal, 13(19), 281-291. Obtenido de https://eujournal.org/index.php/esj/article/view/9637
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Huberth Agustín Méndez López, Héctor Jovani Gaitán Rizo, Kiesler Josué Orozco López , Cliffor Jerry Herrera Castrillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.