From malaise to well-being: a diagnosis of the mental attitude of school teachers

Authors

  • Mario Hildebrando García Jarrín National University of San Marcos

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.23.484

Keywords:

Students, Teaching attitude, Teaching, Teachers, Psychology

Abstract

This academic essay seeks to bring the reader closer to the problem of unrest among teachers and we analyze the possible causes and consequences of such a situation, emphasizing the role of every school, regardless of its sponsorship, as a public service and how unrest that affects teachers, a fundamental part of the teaching process, is transferred from school to society in general. The definition of well-being and discomfort in schools is identified and I continue with the Freudian definition of discomfort, of why discomfort affects the entire society; public and private schools and why the school should be considered a public good, the discontent of teachers and the discontent of students, causes of teacher discontent and consequences of discontent among teachers. The development of the text begins with the identification of the problem (social, but, in the case of the present study, also psychological), followed by the determination of the thesis and the arguments of the study, the development of each of them and finally the conclusions and recommendations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anijovich, R. y Mora, S. (2009). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/3/3Como-ensenamos-Las-estrategias-entre-la-teoria-y-la-practica.pdf

Bellei, C., Contreras, D. & Valenzuela, J.P. (2010). Ecos de la Revolución Pingüina. Avances, debates y silencios en la reforma educacional. Santiago de Chile: Pehuén, Universidad de Chile, Unicef. https://www.unicef.org/chile/sites/unicef.org.chile/files/2020-01/ecos_de_la_revolucion_pinguina.pdf

Berrocal, F. I. (2023) Influencia del estrés laboral en el bienestar psicológico de profesores en Ayacucho. Revista Educación 21(22), pp. 12-22. http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/473/374

Betancourt, J. R. (2011). El malestar en la educación: ¿una problemática contemporánea? The malaise in the education: a contemporary problem? Psicoespacios, 5(7), 129–152. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5012877

Cosse Zaffaroni, G., Braslavsky, C. (2006). Las actuales Reformas Educativas en América Latina Cuatro Actores, Tres Lógicas y Ocho Tensiones. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, ISSN-e 1696-4713, 4(2), (Ejemplar dedicado a: Homenaje a Cecilia Braslavsky), págs. 1-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1984515

Coutinho, L., & Carneiro, C. (2016). Infância, adolescência e mal-estar na escolarização: interlocuções entre a psicanálise e a educação. Psicologia Clínica, 28(2), 109-129. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pc/v28n2/07.pdf

Díaz, H. (2015). Formación docente en el Perú: realidades y tendencias. Lima: Fundación Santillana. https://hdl.handle.net/20.500.12799/4158

Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42 (2), DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033

Escudero, C. & Cortés, L. (2018). Técnicas y Métodos cualitativos para la investigación científica. Machala-Ecuador: Editorial de la Universidad Técnica de Machala. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12501/1/Tecnicas-y-MetodoscualitativosParaInvestigacionCientifica.pdf

Espinoza, E. E. (2020). La investigación cualitativa, una herramienta ética en el ámbito pedagógico. Revista Conrado, 16(75), 103-110. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1392

Freud, S. (1995) “Obras completas”. 6° ed. Vol. XVIII. “Más allá del principio del placer”. Madrid: Amorrutu.

Hernández, R. & Mendoza, C. P. (2018). Metodologia de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México, D.F.: Mcgraw-Hill interamericana editores, S.A. de C. V https://administracionpublicauba.files.wordpress.com/2016/03/hernc3a1ndez-samipieri-cap-12-el-inicio-del-proceso-cualitativo.pdf

Lacueva, A. (2015). Evaluación de la calidad educativa: democrática y para avanzar. Revista de Pedagogía, 36(99), 51-67. https://www.redalyc.org/pdf/659/65945575007.pdf

Locatelli, R. (2018). La educación como bien público y común. Reformular la gobernanza de la educación en un contexto cambiante. Perfiles educativos, 40(162), 178-196. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n162/0185-2698-peredu-40-162-178.pdf

Palacios, L., (2007). Sublimación, arte y educación en la obra de Freud. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 9(2), 13-24. https://www.redalyc.org/pdf/802/80290202.pdf

Pérez, C. (2006). ¿Tecnologización o democratización de la educación?: Entre debates, encrucijadas y críticas desde el enfoque CTS. Revista de Ciencias Sociales, 12(1), 93-109. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182006000100009

Quintero, A. del P. (2014). El malestar en el docente: estado del arte desde los aportes teóricos psicoanalíticos publicados en Argentina, México, Colombia, Brasil, Chile y Paraguay, entre 1983 y 2013 [Tesis de maestría: Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia] https://hdl.handle.net/10495/6581 18/7/23

Salazar-Garcés, G. K., Garcés-Garcés, N. N., Bonilla-Freire, J. del C. & Chenet-Zula, M. E. (2022). El Docente Investigador desde el Diálogo del Saber. Fondo Editorial Fundación Koinonía, 3(1), 104. https://www.fondoeditorialfk.org/index.php/fondoeditorial/article/view/11

Sánchez, M. L. (2006). Disciplina, autoridad y malestar en la escuela. Revista Iberoamericana De Educación, 41(1). https://doi.org/10.35362/rie4112466

Sánchez-Cañizares, S. M., & Rodríguez-Gutiérrez, P. (2015). Fomento del emprendimiento universitario mediante la innovación docente en la asignatura Creación de Empresas. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (4), 41–50. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1456

Suásnabar, C. (2017) Los ciclos de reforma educativa en América Latina: 1960, 1990 y 2000. Revista Española de Educación Comparada; no. 30 ISSN: 2174-5382 pp. 112-135. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/122441

Subaldo, L. (2012). Las repercusiones del desempeño docente en la satisfacción y el desgaste del profesorado. (Tesis doctoral. Universitat de Valencia). https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=75461

Zelmanovich, P. (2013). Las paradojas de la inclusión en la escuela media a partir de una lectura de la posición de los docentes en el vínculo educativo: aportes del psicoanálisis a la investigación del malestar en las prácticas socioeducativas. (Tesis de doctorado. FLACSO. Sede Académica Argentina, Buenos Aires). https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/6217

Published

2024-01-01

How to Cite

García Jarrín, M. H. (2024). From malaise to well-being: a diagnosis of the mental attitude of school teachers. Education Journal, 22(23), 59–68. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.23.484

Issue

Section

EDUCACIÓN

Categories