From malaise to well-being: a diagnosis of the mental attitude of school teachers
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.23.484Keywords:
Students, Teaching attitude, Teaching, Teachers, PsychologyAbstract
This academic essay seeks to bring the reader closer to the problem of unrest among teachers and we analyze the possible causes and consequences of such a situation, emphasizing the role of every school, regardless of its sponsorship, as a public service and how unrest that affects teachers, a fundamental part of the teaching process, is transferred from school to society in general. The definition of well-being and discomfort in schools is identified and I continue with the Freudian definition of discomfort, of why discomfort affects the entire society; public and private schools and why the school should be considered a public good, the discontent of teachers and the discontent of students, causes of teacher discontent and consequences of discontent among teachers. The development of the text begins with the identification of the problem (social, but, in the case of the present study, also psychological), followed by the determination of the thesis and the arguments of the study, the development of each of them and finally the conclusions and recommendations.
Downloads
References
Anijovich, R. y Mora, S. (2009). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/3/3Como-ensenamos-Las-estrategias-entre-la-teoria-y-la-practica.pdf
Bellei, C., Contreras, D. & Valenzuela, J.P. (2010). Ecos de la Revolución Pingüina. Avances, debates y silencios en la reforma educacional. Santiago de Chile: Pehuén, Universidad de Chile, Unicef. https://www.unicef.org/chile/sites/unicef.org.chile/files/2020-01/ecos_de_la_revolucion_pinguina.pdf
Berrocal, F. I. (2023) Influencia del estrés laboral en el bienestar psicológico de profesores en Ayacucho. Revista Educación 21(22), pp. 12-22. http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/473/374
Betancourt, J. R. (2011). El malestar en la educación: ¿una problemática contemporánea? The malaise in the education: a contemporary problem? Psicoespacios, 5(7), 129–152. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5012877
Cosse Zaffaroni, G., Braslavsky, C. (2006). Las actuales Reformas Educativas en América Latina Cuatro Actores, Tres Lógicas y Ocho Tensiones. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, ISSN-e 1696-4713, 4(2), (Ejemplar dedicado a: Homenaje a Cecilia Braslavsky), págs. 1-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1984515
Coutinho, L., & Carneiro, C. (2016). Infância, adolescência e mal-estar na escolarização: interlocuções entre a psicanálise e a educação. Psicologia Clínica, 28(2), 109-129. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pc/v28n2/07.pdf
Díaz, H. (2015). Formación docente en el Perú: realidades y tendencias. Lima: Fundación Santillana. https://hdl.handle.net/20.500.12799/4158
Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42 (2), DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033
Escudero, C. & Cortés, L. (2018). Técnicas y Métodos cualitativos para la investigación científica. Machala-Ecuador: Editorial de la Universidad Técnica de Machala. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12501/1/Tecnicas-y-MetodoscualitativosParaInvestigacionCientifica.pdf
Espinoza, E. E. (2020). La investigación cualitativa, una herramienta ética en el ámbito pedagógico. Revista Conrado, 16(75), 103-110. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1392
Freud, S. (1995) “Obras completas”. 6° ed. Vol. XVIII. “Más allá del principio del placer”. Madrid: Amorrutu.
Hernández, R. & Mendoza, C. P. (2018). Metodologia de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México, D.F.: Mcgraw-Hill interamericana editores, S.A. de C. V https://administracionpublicauba.files.wordpress.com/2016/03/hernc3a1ndez-samipieri-cap-12-el-inicio-del-proceso-cualitativo.pdf
Lacueva, A. (2015). Evaluación de la calidad educativa: democrática y para avanzar. Revista de Pedagogía, 36(99), 51-67. https://www.redalyc.org/pdf/659/65945575007.pdf
Locatelli, R. (2018). La educación como bien público y común. Reformular la gobernanza de la educación en un contexto cambiante. Perfiles educativos, 40(162), 178-196. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n162/0185-2698-peredu-40-162-178.pdf
Palacios, L., (2007). Sublimación, arte y educación en la obra de Freud. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 9(2), 13-24. https://www.redalyc.org/pdf/802/80290202.pdf
Pérez, C. (2006). ¿Tecnologización o democratización de la educación?: Entre debates, encrucijadas y críticas desde el enfoque CTS. Revista de Ciencias Sociales, 12(1), 93-109. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182006000100009
Quintero, A. del P. (2014). El malestar en el docente: estado del arte desde los aportes teóricos psicoanalíticos publicados en Argentina, México, Colombia, Brasil, Chile y Paraguay, entre 1983 y 2013 [Tesis de maestría: Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia] https://hdl.handle.net/10495/6581 18/7/23
Salazar-Garcés, G. K., Garcés-Garcés, N. N., Bonilla-Freire, J. del C. & Chenet-Zula, M. E. (2022). El Docente Investigador desde el Diálogo del Saber. Fondo Editorial Fundación Koinonía, 3(1), 104. https://www.fondoeditorialfk.org/index.php/fondoeditorial/article/view/11
Sánchez, M. L. (2006). Disciplina, autoridad y malestar en la escuela. Revista Iberoamericana De Educación, 41(1). https://doi.org/10.35362/rie4112466
Sánchez-Cañizares, S. M., & Rodríguez-Gutiérrez, P. (2015). Fomento del emprendimiento universitario mediante la innovación docente en la asignatura Creación de Empresas. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (4), 41–50. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1456
Suásnabar, C. (2017) Los ciclos de reforma educativa en América Latina: 1960, 1990 y 2000. Revista Española de Educación Comparada; no. 30 ISSN: 2174-5382 pp. 112-135. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/122441
Subaldo, L. (2012). Las repercusiones del desempeño docente en la satisfacción y el desgaste del profesorado. (Tesis doctoral. Universitat de Valencia). https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=75461
Zelmanovich, P. (2013). Las paradojas de la inclusión en la escuela media a partir de una lectura de la posición de los docentes en el vínculo educativo: aportes del psicoanálisis a la investigación del malestar en las prácticas socioeducativas. (Tesis de doctorado. FLACSO. Sede Académica Argentina, Buenos Aires). https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/6217
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Mario Hildebrando García Jarrín
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.