Situated learning to develop critical thinking in Higher Pedagogical Education students

Authors

  • Bibiano Alcarraz Carbajal "José Salvador Cavero Ovalle" Public Pedagogical Higher Education School of Huanta

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.23.480

Keywords:

Situated learning, abilities, critical thinking

Abstract

Applied educational research aimed to determine the influence of situated learning on the development of critical thinking in Higher Pedagogical Education students. To this end, an experimental study was carried out, with a quasi-experimental design, which involved 192 students, selecting a sample of 56 students through a non-probabilistic sampling method. This sample was divided equally into two groups: experimental and control, each consisting of 28 students. Data collection was carried out using a pedagogical test composed of 30 items. The hypothesis evaluation was carried out using the Mann-Whitney U test. The results showed that the situated learning strategy significantly affects the development of analysis, explanation, inference, interpretation, evaluation and self-regulation capacities in the development of students' critical thinking (p=0.000<0.05).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chávez, J. (2006). Escala de calificaciones. https://www.monografias.com/trabajos71/escala-calificaciones-evaluacion-curricular/escala-calificaciones-evaluacion-curricular.shtml

Cortes, M. & Iglesias, M. (2004). Generalidades sobre metodología de la investigación. Universidad Autónoma del Carmen.

Gairín, J. (2016). Aprendizaje situado y aprendizaje conectado: implicaciones para el trabajo. (1ª ed.). Wolters Kluwer.

Milla, M. (2012). Pensamiento crítico en estudiantes de quinto de secundaria de los colegios de Carmen de la legua- Calleo. [Tesis de bachillerato, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/a6bae10d-72ce-421d-b545-a19f81d0e051/content

Nuñez, S., Avila, J., & Olivares, S. (2016). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del aprendizaje basado en problemas. Revista iberoamericana de educación superior. 8(23), 1-20. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722017000300084

Pavlovic, T. V. (2016). Aprendizaje situado de la asignatura de biología con adolescentes de primer año medio desde un enfoque psicosocial. [Tesis de Licenciatura, Universidad Austral de Chile]. http://cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2016/ffp337a/doc/ffp337a.pdf.

Pérez, G. G. (2017). El aprendizaje situado ante una teoría constructivista en la posmodernidad. Revista de divulgación. 5(8), 1-14. https://static1.squarespace.com/static/53b1eff6e4b0e8a9f63530d6/t/5a55564e652dea613b15c150/1515542096177/Articulo+aprendizaje+situado.pdf

Rímac, G. D., Velázquez, M. E., & Hernández, R. M. (2017). Estrategias innovadoras para contribuir al desarrollo del pensamiento crítico. Revista de Educación. 8(10), 1-30. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/2040/2429

Suárez, J. R., Pabón, D., Villaveces, L. & Martín, J. A. (2019). Pensamiento crítico y filosofía: un diálogo con nuevas tonadas. Universidad del Norte. https://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/8388#page=1

Published

2024-01-01

How to Cite

Alcarraz Carbajal, B. (2024). Situated learning to develop critical thinking in Higher Pedagogical Education students. Education Journal, 22(23), 25–37. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.23.480

Most read articles by the same author(s)