Situated learning to develop critical thinking in Higher Pedagogical Education students
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.23.480Keywords:
Situated learning, abilities, critical thinkingAbstract
Applied educational research aimed to determine the influence of situated learning on the development of critical thinking in Higher Pedagogical Education students. To this end, an experimental study was carried out, with a quasi-experimental design, which involved 192 students, selecting a sample of 56 students through a non-probabilistic sampling method. This sample was divided equally into two groups: experimental and control, each consisting of 28 students. Data collection was carried out using a pedagogical test composed of 30 items. The hypothesis evaluation was carried out using the Mann-Whitney U test. The results showed that the situated learning strategy significantly affects the development of analysis, explanation, inference, interpretation, evaluation and self-regulation capacities in the development of students' critical thinking (p=0.000<0.05).
Downloads
References
Chávez, J. (2006). Escala de calificaciones. https://www.monografias.com/trabajos71/escala-calificaciones-evaluacion-curricular/escala-calificaciones-evaluacion-curricular.shtml
Cortes, M. & Iglesias, M. (2004). Generalidades sobre metodología de la investigación. Universidad Autónoma del Carmen.
Gairín, J. (2016). Aprendizaje situado y aprendizaje conectado: implicaciones para el trabajo. (1ª ed.). Wolters Kluwer.
Milla, M. (2012). Pensamiento crítico en estudiantes de quinto de secundaria de los colegios de Carmen de la legua- Calleo. [Tesis de bachillerato, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/a6bae10d-72ce-421d-b545-a19f81d0e051/content
Nuñez, S., Avila, J., & Olivares, S. (2016). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del aprendizaje basado en problemas. Revista iberoamericana de educación superior. 8(23), 1-20. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722017000300084
Pavlovic, T. V. (2016). Aprendizaje situado de la asignatura de biología con adolescentes de primer año medio desde un enfoque psicosocial. [Tesis de Licenciatura, Universidad Austral de Chile]. http://cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2016/ffp337a/doc/ffp337a.pdf.
Pérez, G. G. (2017). El aprendizaje situado ante una teoría constructivista en la posmodernidad. Revista de divulgación. 5(8), 1-14. https://static1.squarespace.com/static/53b1eff6e4b0e8a9f63530d6/t/5a55564e652dea613b15c150/1515542096177/Articulo+aprendizaje+situado.pdf
Rímac, G. D., Velázquez, M. E., & Hernández, R. M. (2017). Estrategias innovadoras para contribuir al desarrollo del pensamiento crítico. Revista de Educación. 8(10), 1-30. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/2040/2429
Suárez, J. R., Pabón, D., Villaveces, L. & Martín, J. A. (2019). Pensamiento crítico y filosofía: un diálogo con nuevas tonadas. Universidad del Norte. https://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/8388#page=1
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Bibiano Alcarraz Carbajal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.