Influence of occupational stress on psychological well-being of teachers in Ayacucho
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.22.473Keywords:
psychological well-being, job stress, teachersAbstract
The research conducted sought to determine the way in which work stress influences the psychological well-being of teachers, using a methodology anchored in the positivist paradigm, quantitative approach, basic type, explanatory level and non-experimental, transectional, correlational-causal and field design. The study sample consisted of 81 teachers out of a total of 136 from three educational institutions and a classroom of students in a doctoral program, who were selected by non-probabilistic convenience sampling. Psychometrics was used as a data collection technique and psychological tests were used to measure the variables, namely Ivancevich and Matteson's (1989) Work Stress Scale and Casullo's (2002) Psychological Well-Being Scale, adapted and validated respectively in the Peruvian context. The findings revealed that job stress significantly and negatively influences teachers' psychological well-being, being responsible for 39.9% of its variability, which confirmed the research hypothesis. In addition, a prevalence of high and medium levels of work stress was identified in 44.4% of those evaluated, and a low level of psychological well-being in 79.0% of them.
Downloads
References
Agencia Europea para la Seguridad y la Salud en el Trabajo. (2015). Work-related stress: Nature and management [Herramienta en línea]. https://oshwiki.osha.europa.eu/en/themes/work-related-stress-nature-and-management
Arias, F. (2016). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica (7.a ed.). Ediciones El Pasillo 2011.
Ávila, A., & Silva, M. (2019). Pressão laboral, saúde e condições de trabalho dos professores da Educação Básica no Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 35(1), e00169517. https://doi.org/10.1590/0102-311X00169517
Ayuso, J. (2006). Profesión docente y estrés laboral: Una aproximación a los conceptos de Estrés Laboral y Burnout. Revista Iberoamericana de Educación, 39(3), Article 3. https://doi.org/10.35362/rie3932575
Banco Mundial. (2021). Las pérdidas de aprendizaje debido a la COVID-19 podrían costarle a la generación de estudiantes actual unos USD 17 billones del total de ingresos que percibirán durante toda la vida [Herramienta en línea]. https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2021/12/06/learning-losses-from-covid-19-could-cost-this-generation-of-students-close-to-17-trillion-in-lifetime-earnings
Cardona, M., Chiner, E., & Lattur, A. (2011). Diagnóstico psicopedagógico. Editorial Club Universitario.
Chávez, J. (2021). El bienestar psicológico y su relación con otras variables en estudios en la población docente. Revista Cubana de Salud y Trabajo, 22(3), Article 3. https://revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/255
Doménech, F. (2011). El bienestar psicológico del profesorado: Variables implicadas. Anuari de l’Agrupació Borrianenca de Cultura, 22, 27-40. Archivo digital. https://www.researchgate.net/publication/259466039_El_bienestar_psicologico_del_profesorado_variables_implicadas
García, D., Hernández-Lalinde, J., Espinosa-Castro, J., & Soler, M. (2020). Salud mental en la adolescencia montevideana: Una mirada desde el bienestar psicológico. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(2), 182-190. Archivo digital. https://biblat.unam.mx/hevila/Archivosvenezolanosdefarmacologiayterapeutica/2020/vol39/no2/7.pdf
García, H. (2022). Bienestar psicológico y síndrome de desgaste profesional en docentes afectados con la Covid-19 en una institución educativa, Tumbes – 2021 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/91296
Greenberg, M., & Brown, J. (2016). Teacher stress and health effects on teachers, students, and schools. Edna Bennett Pierce Prevention Research Center, Pennsylvania State University. https://www.prevention.psu.edu/uploads/files/rwjf430428-TeacherStress.pdf
Hakanen, J., Bakker, A., & Schaufeli, W. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43(6), 495-513. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.11.001
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A.
Johnson, S., Cooper, C., Cartwright, S., Donald, I., Taylor, P., & Millet, C. (2005). The experience of work‐related stress across occupations. Journal of Managerial Psychology, 20(2), 178-187. https://doi.org/10.1108/02683940510579803
Klassen, R., & Chiu, M. (2010). Effects on teachers’ self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741-756. https://doi.org/10.1037/a0019237
Kyriacou, C., & Sutcliffe, J. (1978). Teacher Stress: Prevalence, Sources, and Symptoms. British Journal of Educational Psychology, 48(2), 159-167. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1978.tb02381.x
Marchesi, Á. (2007). Sobre el bienestar de los docentes: Competencias, emociones y valores. Alianza Editorial.
Matteson, M., & Ivancevich, J. (1987). Controlling Work Stress: Effective Human Resource and Management Strategies (1.a ed., pp. xx, 378). Editorial Jossey-Bass.
Merín, J., Cano, A., & Juan Miguel. (1995). El estrés laboral: Bases teóricas y marco de intervención. Ansiedad y Estrés, 1(2), 113-130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4195267
Näslund, E., & Arias, E. (2022). Pérdida de aprendizaje y pandemia: 3 estrategias para enfrentar el desafío. Enfoque Educación. https://blogs.iadb.org/educacion/es/como-abordar-perdida-de-aprendizaje-pandemia/
Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J., & Romero, H. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa, cualitativa y redacción de la tesis (5.a ed.). Ediciones de la U.
Olórtegui, J., & Osorio, J. (2021). Bienestar psicológico y estrés laboral en docentes de la institución educativa San Jerónimo, Pativilca, 2020 [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/69770
Organización Internacional del Trabajo. (2021). El futuro del trabajo en el sector educativo en el contexto del aprendizaje permanente para todos, las competencias y el Programa de Trabajo Decente. Oficina Internacional del Trabajo. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---sector/documents/meetingdocument/wcms_780077.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2014). Documentos básicos (48.a ed.). Organización Mundial de la Salud. https://apps.who.int/iris/handle/10665/202593
Organización Panamericana de la Salud. (2021). La OMS y la OIT alertan de que las jornadas de trabajo prolongadas aumentan las defunciones por cardiopatía isquémica o por accidentes cerebrovasculares—OPS/OMS [Herramienta en línea]. https://www.paho.org/es/noticias/17-5-2021-oms-oit-alertan-que-jornadas-trabajo-prolongadas-aumentan-defunciones-por
Pérez, E. (2022). Estilos de afrontamiento del estrés y bienestar psicológico en docentes del nivel primario y secundario de una institución educativa particular de Chiclayo, 2018 [Tesis de pregrado, Universidad Señor de Sipán]. http://repositorio.uss.edu.pe//handle/20.500.12802/10644
Pineda, E., de Alvarado, E., & de Canales, F. (1994). Metodología de la investigación: Manual para el desarrollo de personal de salud (2.a ed.). Organización Panamericana de la Salud.
Quiroga, F. (2013). O mal-estar na contemporaneidade e suas expressões na docência [Tesis de maestría, Universidade Federal de São Paulo]. https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/48686
Rojas, A. (2021). Bienestar psicológico y síndrome de Burnout en docentes de instituciones educativas públicas del distrito de Ayacucho, 2021 [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/84186
Rojas, S. (2017). Estrés en profesiones de riesgo [Tesis de pregrado, Universidad de La Laguna]. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/6908
Valderrama, S. (2013). Pasos para elaborar proyectos de investigación científica: Cuantitativa, cualitativa y mixta (2.a ed.). Editorial San Marcos.
Varathan, P. (2018). The US is having a hard time keeping teachers in their jobs. Quartz. https://qz.com/1284903/american-teachers-leave-their-jobs-at-higher-rates-than-other-countries-with-top-ranked-school-systems/
Whitaker, R., Dearth-Wesley, T., & Gooze, R. (2015). Workplace stress and the quality of teacher–children relationships in Head Start. Early Childhood Research Quarterly, 30, 57-69. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2014.08.008.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Frank Isaac Berrocal Aréstegui
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.