Teaching practice and autonomous learning in students of Bilingual Intercultural Pedagogical Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.21.434Keywords:
teaching practice, autonomous learning, interculturality, bilingual educationAbstract
This descriptive research has the purpose of knowing the relationship between teaching practice and autonomous learning in students of higher pedagogical education. For this reason, a basic investigation with a correlational investigation design was carried out, with a population of 64 students, from which a sample of 26 students was selected through the non-probabilistic sampling technique, in the data collection the survey technique was used. through the questionnaire. In the hypothesis test, the Kendall Tau b statistician was used, among the main findings they show a value equal to 0.4, which shows the presence of a moderate relationship between teaching practice and autonomous learning, 0.468 determines the presence of a moderate relationship. relationship between teaching practice and academic habits, 0.248 indicates the presence of a low relationship between teaching practice and cognitive skills, 0.292 shows a low relationship between teaching practice and the ability to adapt in bilingual intercultural pedagogical higher education students. The results show that there is a moderate relationship between teaching practice, with autonomous learning and academic habits; but there is no significant relationship between teaching practice, with cognitive habits and adaptability in students.
Downloads
References
Argüelles, D. C. y García, N. (2010). Estrategias para promover procesos de aprendizaje autónomo. (4ª ed.). Universidad EAN. https://www.redalyc.org/pdf/206/20619966015.pdf
Campos, J. E. y Casillas, C. (2015). Práctica docente: horizontes y posibilidades. Universidad del Valle de México. http://bgtq.ajusco.upn.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/1531/1/8%20Practica%20docente%20Estudiantes-diversidad.pdf
Cataneo, L. R. (2015). Las dimensiones de la nueva práctica docente en la era del conocimiento y la información: El desarrollo profesional del profesor y su transferencia del conocimiento. Tecnológico de Monterrey. Las dimensiones de la nueva práctica docente en la era del conocimiento y la información: El desarrollo profesional del profesor y su transferencia del conocimiento (tec.mx)
Ccallo, H. G. y López, A. E. (2019) Estrategias de Aprendizaje Autónomo y su relación con la comprensión de textos escritos de los estudiantes de la Institución Educativa “San José de Cottolengo” Circa del distrito de Cerro Colorado-Arequipa. [Tesis de bachiller, Universidad San Agustín de Arequipa]. http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/8816/EDcccahg.pdf
Chica, F. A. (2010). Factores de la enseñanza que favorecen el aprendizaje autónomo en torno a las actividades de aprendizaje. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3709190
Chicas, F. (2011). Pedagogía para el desarrollo del aprendizaje autónomo: estrategias de autorregulación para aprender a aprender en los ambientes virtuales. Universidad de EAN. https://repository.universidadean.edu.co/bitstream/handle/10882/2772/Pedagogia%20Ambientes%20Virtuales.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Crispín, M.; Doria, M.; Rivera, A.; Garza, M.; Carrillo, S.; Guerrero, L.; Patiño, H.; Caudillo, L.; Fregoso, A.; Martínez, J.; Esquivel, M.; Loyola, M.; Costopoulos de la Puente, Y.; Athié, M.; (2011). Aprendizaje autónomo: orientaciones para la docencia. Universidad Iberoamericana. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/dcsyp-uia/20170517031227/pdf_671.pdf
Fierro, C., Fortoul, B. y Rosas, L. (1999). Transformado la práctica docente. (1ª ed.). Paidos. https://upvv.clavijero.edu.mx/cursos/posgrados/acom/Primaria/EEpri2/documentos/Transformando.pdf
García, B., Loredo, J. y Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista electrónica de investigación educativa. https://www.redalyc.org/pdf/155/15511127006.pdf
Hernández, G. (2021). Práctica docente: Más allá de cuatro paredes, pizarrón y mesabancos. Arana. Libro Práctica docente más allá de cuatro paredes pizarrón y mesabanc… (slideshare.net)
Hezkuntza, S. (2017). Guía para la evaluación de la práctica docente: Evaluación de las direcciones escolares y de la práctica docente. Erasmus. https://www.berrigasteiz.com/site_argitalpenak/docs/200_liderazgo/2002017002c_Pub_EOSLATP_irakasleria_ebaluazioa_gida_c.pdf
Ibánez, R. (2019). La práctica docente y sus implicaciones pedagógicas. Secretaría de Educación Pública de México. Revista núm. 26 - Julio/diciembre 2019. https://educa.upnvirtual.edu.mx/index.php/hecho-en-casa/8-hecho-en-casa/371-la-practica-docente.
López-Aguado, M. (2010). Diseño y análisis del cuestionario de estrategias de trabajo autónomo para estudiantes universitarios. Revista psicopedagogía Vol. 15, Número 1. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17512968005
Lovanovich, M. (s.f.). La sistematización de la práctica docente en educación de jóvenes y adultos. Universidad Nacional de La Plata. Revista Iberoamericana de Educación https://rieoei.org/historico/deloslectores/624Iovanovich.PDF
Manrique, L. (2004). El aprendizaje autónomo en la educación a distancia. https://files.pucp.education/departamento/educacion/2020/02/21174038/lileya-manrique-el-aprendizaje-autonomo-en-la-educacion-a-distancia.pdf
Martínez, H. (2013). El enfoque por competencias desde la perspectiva del desarrollo humano. Aspectos básicos y diseño curricular. Obtenido de Av Psicol. 21(1). http://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2013/9_martinez.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (s.f.). La práctica pedagógica como escenario de aprendizaje. Mineducación. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357388_recurso_1.pdf
Poma, M. (2021). Fomento del aprendizaje autónomo en los estudiantes del cuarto ciclo de primaria de una I.E. pública en el marco de la educación a distancia. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/18692
Roque, Y., Valdivia, P. A., Alonso, S. y Zagalaz, M. L. (2018). Metacognición y aprendizaje autónomo en la educación superior. https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2018/cem184x.pdf
Salazar, D. F. (2017). La autoestima y el aprendizaje autónomo de los estudiantes de séptimo año de educación general básica de la unidad educativa Augusto Martínez del Cantón Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/26528/1/Tesis_Diego%20Fabi%C3%A1n%20Salazar%20S%C3%A1nchez.pdf
Sierra, C. A. (2011). La educación con virtual como favorecedora del aprendizaje autónomo. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194220381010.pdf
Sierra, J. (2005). Aprendizaje autónomo: eje articulador de la educación virtual. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194220381010.pdf
Yábar, I. (2013). La gestión educativa y su relación con la práctica docente en la Institución Educativa Privada Santa Isabel de Hungría de la ciudad de Lima-Cercado. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/1680/Yabar_si.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Bibiano Alcarraz Carbajal, Frida Mayhua Quispe, Rudy Paredes Farfán, Walter Cangana Canchari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.