The education of financial culture in children of merchant families in Tacna

Authors

  • Juana Guisella Ticona Cohaíla Universidad Privada de Tacna
  • Cecilia Gladys Cuito Rojas Universidad Privada de Tacna
  • Elizabeth Zevallos Paz Universidad Privada de Tacna
  • Marly Mahly Pastor Seperak Private University of Tacna

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.21.271

Keywords:

Education, financial culture, children, commerce, Tacna

Abstract

Tacna is a Peruvian border city whose main economic activity is family business; therefore, the development of the financial culture plays an important role in the formation of the next generations that will lead the family businesses. From this, an investigation was carried out to know the characteristics of the financial education of children whose direct family environment is dedicated to commerce, both formal and informal. For this, a mixed methodology was used based on surveys and interviews applied to students in the last grade of the primary education level of three educational institutions. The capacities of the 19th competency of the Peruvian Regular Basic Education were used as observation criteria. From this, it was found that these students have developed the financial culture; however, the school has little participation in the acquisition of such knowledge. Instead, it is the family and the children's direct link to the family business that influences their financial culture. The results show the importance of the family as the main educational agent and generator of a habitus. Likewise, the need for an educational system contextualized to the social and economic reality of the city is emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, M., Angulo, M., Ramírez, S. y Villaizan, J. (2017). La cultura financiera en la ciudad de Tingo María (Tesis de pregrado). Universidad Nacional Agraria de la Selva.

Banco de Desarrollo de América Latina (2015). Desarrollo financiero, Perú necesita fortalecer su cultura financiera. https://www.caf.com/es/actualidad/noticias/2015/06/perunecesita-fortalecer-su-cultura-inanciera/?parent=26400

Banco de la Nación (2017). Plan Nacional de Educación Financiera. Perú. https://www.bn.com.pe/inclusion-financiera/archivos/ENIF/plan-nacional-educacionfinanciera-junio2017.pdf

Berganza, I. y Cerna, M. (2011). Dinámicas migratorias en la frontera Perú-Chile. Arica, Tacna e Iquique. http://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0783/11_BER_DIN.pdf.

Bourdieu, P. (1983). Poder, Derecho y Clases Sociales. Desclée.

Bourdieu, P. (1988). La distinción. Taurus.

Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. Grijalbo.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Taurus.

Bourdieu, P. (1997). Capital Cultural, Escuela y Espacio Social. Siglo XXI Editores

Coleto, C. (2009). Principal agente educador: la familia. Mecanismos de colaboración. Innovación y experiencias educativas, (20).

Eyzaguirre, W. (17 de octubre de 2016). Finanzas para todos. https://www.finanzasparatodos.es/es/secciones/actualidad/cultura_financiera.html

Fernández, C. (2016). Cultura financiera.

Finanzas para todos. (s.f.). http://www.finanzasparatodos.es/es/secciones/actualidad/cultura_financiera.html

Hernández, Fernández, & Baptista. (2016). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hi.

Ignacio, G. (2008). Reseña de "Capital cultural, escuela y espacio social" de Pierre Bourdieu. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 14(28), 161-169.

Instituto Santa Lucía (2016). Iniciativas de la Unión Europea en educación financiera. España. https://institutosantalucia.es/educacion-financiera-iniciativas-de-la-unioneuropea/

Jiménez, R. (2019a). Comercio informal en ciudades de frontera. Estudio de caso de los feriantes de ropa y calzado en la ciudad de Tacna (Perú). Si Somos Americanos, 19(1), 13–42.

Jiménez, R. (2019b). Criminalización de la economía informal en las fronteras sudamericanas. Estudio de caso de la triple frontera del Paraná y la triple frontera central sur andina. Límite, Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 14(15). https://www.scielo.cl/pdf/limite/v14/0718-1361-limite-14-14.pdf

Jiménez, R., Bachmann, P. F., & Loza, N. (2019). Ferias informales y migración laboral comercial. Apuntes para el debate del corredor fronterizo peruano-chileno. Estudios Fronterizos, 20. http://ref.uabc.mx/ojs/index.php/ref/article/view/774

Ministerio de Educación del Perú (2018). Resultados de PISA 2018. http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2020/07/PPT-PISA-Financiera-2018_FINAL-13.07.pdf

OCDE. (setiembre de 2016). Gestion.pe. https://gestion.pe/blog/culturafinanciera/2016/10/cultura-y-educacionfinanciera.html/

Pastor, M. (2017). Construcciones y persistencias identitarias en Tacna (1940-2017) La tensión entre “tacneños” y “puneños” por su afirmación cultural en la ciudad (Tesis de maestría). Universidad Federal de Integración Latinoamericana.

Priale, G., Yamada, G., Viladegut, H., Marin, I. y Salazar, R. (2011). Encuesta de cultura financiera del Perú 2011. Superintendencia de Banca, Seguros y AFP. Universidad del Pacifico. https://es.scribd.com/doc/78560752/PrimeraEncuesta-de-Cultura-Financiera-Peru-2011-ENFIN-2011

Quispe, L. (2016). El nivel de la cultura financiera de los comerciantes del Mercado Internacional Túpac Amaru Acomita V - Juliaca - 2016 (Tesis de pregrado). Universidad Peruana Unión, Lima, Perú.

Rodríguez, L. & Arias, A. (2018). Cultura financiera, análisis del comportamiento y toma decisión (Tesis de pregrado). Universidad de la Salle, Bogotá, Colombia

Superintendencia de Banca, Seguros y AFP (s.f.). Educación financiera para ti: domina tus finanzas y maneja tu dinero. http://www.sbs.gob.pe/portals/3/educacionfinanciera-pdf/GUIA_DOMINA_TUS_FINANZAS.pdf

Tapia, M. (2017). Las fronteras, la movilidad y lo transfronterizo: Reflexiones para un debate. Estudios fronterizos, 18(37), 61–80.

Published

2023-01-01

How to Cite

Ticona Cohaíla, J. G., Cuito Rojas, C. G., Zevallos Paz, E., & Pastor Seperak, M. M. (2023). The education of financial culture in children of merchant families in Tacna. Education Journal, 21(21), 10–26. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.21.271