Information management and skills development of Peruvian students during virtual education

Authors

  • Julio César Chalco-Fernández Universidad Andina del Cusco
  • Marizol García-Huamán Universidad César Vallejo
  • Jhakelinne Yovanna Vila-Garrafa Universidad César Vallejo
  • Lourdes Ccallohuanca-Mamani Universidad César Vallejo
  • Valeria Volodia Salluca-Rodríguez Universidad César Vallejo
  • Vilma Higuera-Quispe Universidad César Vallejo

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2022.20.240

Keywords:

information management, distance education, pandemic period, capacity building, Peruvian education

Abstract

The objective of this essay is to analyze some issues related to the responsibilities of both teachers and parents and that were decisive for the mishandling and control of information by Peruvian students, resulting in serious problems in the school. development of educational skills during the pandemic period. For which, we have raised some ideas that will help us explain the problem. First of all, it is not possible to replicate the achievements of face-to-face education in distance education. On the other hand, the information offered by the Internet is important for the development of skills, but its use requires adequate guidance and control: or that, given their age, students tend to immediacy and reject the most elaborate work (the same thing happens with information management) and that. definitely there is a shared responsibility between parents and teachers, regarding this problem. Finally, we analyze a contradiction: when the digital divide was high, students had access to reliable physical information; now that it has been shortened, access to information is greater, but also, the risks are greater. The most important conclusion we reached is that we are more than convinced that the misuse and handling of information during this distance education has been decisive in the mediocre academic performance and other problems in the development of skills in the areas of education. of the Peruvian basic education system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Colombiana de Ingenieros de Sistemas (2021). Centennials: Generación que cambió palabras por memes y emojis. ACIS. https://acis.org.co/portal/content/noticiasdelsector/centennials-generaci%C3%B3n-que-cambi%C3%B3-palabras-por-memes-y-emojis

Aguilar, M. A. y Del Valle, M. E. (2016). De lo presencial a lo virtual: Caso Universidad Metropolitana. Revista Opción. Caso Universidad Metropolitana Opción, 32 (9), 17-3. https://www.redalyc.org/pdf/310/31048482001.pdf

Alarcon, J. S. (2019). Control y responsabilidad de las publicaciones hechas por los usuarios de redes sociales y plataformas digitales. Blog de los Negocios. https://dernegocios.uexternado.edu.co/comercio-electronico/control-y-responsabilidad-de-las-publicaciones-hechas-por-los-usuarios-de-redes-sociales-y-plataformas-digitales/

Arango Pinto, L. G., Caña Díaz, L. E., Delgado Valdez, J. L., García Gil de Muñoz, F. L., Ochoa López, V., Rivera Heredia, M. E., Salgado Brito, R., Torres Villaseñor, C. K. (2010). Desarrollo de competencias básicas de investigación: estrategias para la búsqueda de información en Internet. Congreso Iberoamericano de Educación. https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/TICEDUCACION/RLE2175_Arango.pdf

Área, M., (2009). La competencia, digital e informacional en el aula (1ra edición). Universidad Internacional Menéndez y Pelayo.

Área, M., Gros, B. y Marzal, M. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y comunicación (1ra edición). Síntesis.

Astorga-Aguilar, Cristel, & Schmidt-Fonseca, Ileana. (2019). Peligros de las redes sociales: Cómo educar a nuestros hijos e hijas en ciberseguridad. Revista Electrónica Educare, 23(3), 339-362. https://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.17

Bolaño, M., Cárdenas, E. y Uribe, C. (2021). Desarrollo de competencias digitales a partir del uso de vídeos didácticos. Revista Espacios, 42 (13), 19-44. DOI:10.48082/espacios-a21v42n13p03.

Carpio-Fernández, M. V., García-Linares, M. C., Cerezo-Rusillo, M. T. y Casanova-Arias, P. F. (2021). Covid-19: uso y abuso de internet y teléfono móvil en estudiantes universitarios. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 107–116. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n1.v2.2123

Castillero, A. (2021). ¿Educación presencial o virtual? Reflexiones acerca de su posibilidad y limitaciones. Acción Y Reflexión Educativa, (46), 186-206. https://doi.org/10.48204/j.are.n46a8

Centro Latinoamericano y del Caribe de Información en Ciencia de la Salud BIRENE (2020). Las redes sociales y COVID-19: la contribución de BIREME. BIRENE.com. https://www.paho.org/bireme/index.php?option=com_content&view=article&id=479:redes-sociais-e-covid-19-a-contribuicao-da-bireme&Itemid=183&lang=es

CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de Covid 19 [Informe]. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/S2000510_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Contraloría General de la República del Perú (2021). Informe de Orientación de Oficio N° 9919-2021-CG/SADEN-SOO. Plataforma Digital Única del Estado Peruano. https://www.gob.pe/institucion/contraloria/noticias/483177-mas-del-32-de-alumnos-en-17-regiones-no-habria-obtenido-resultados-satisfactorios-en-2020

Contreras-Colmenares, A. F. y Jiménez-Villamarín, I. (2020). Uso de la tecnología en el desarrollo de competencias de lectura y de escritura. Revista Perspectivas, 5 (2). 54–71. https://doi.org/10.22463/25909215.2830

Chamorro Mantilla, C. E. (2013). El manejo inadecuado del internet influye en la generación de conflictos escolares [tesis de pregrado]. Repositorio Académico de la Universidad Tecnológica Equinoccial. http://repositorio.ute.edu.ec/bitstream/123456789/3018/1/50670_1.pdf

Chávez Barquero, F. H., Cantú Valadez, M. & Rodríguez Pichardo, C. M. (2016). Competencias digitales y tratamiento de información desde la mirada infantil. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 209-220. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412016000100015&lng=es&tlng=es

Chuco, V. J. (2021). La brecha digital en el Perú como problema educativo y social. Hacedor, 5 (2), 19-32. DOI: https://doi.org/10.26495/rch.v5i2.1924

Díaz-Vicario, A., Mercader, J. C. y Gairín Sallán, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista electrónica de investigación educativa, 21, e07. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882

Federación de Gremios de Editores de España (2020). Hábitos de Lectura y Compra de Libros en España 2020. Gobierno de España. https://www.federacioneditores.org/img/documentos/260221-notasprensa.pdf

Fernández Escárzaga, J., Domínguez Varela, J. G. y Martínez Martínez, P. L. (2020). De la educación presencial a la educación virtual en época de pandemia por Covid 19. Experiencias de los docentes. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos Y Grupos De Investigación, 7(14), 87–110. http://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/212

Gervacio, H. y Castillo, E. (2021). Impactos de la pandemia covid-19 en el rendimiento académico universitario durante la transición a la educación virtual. Revista Pedagógica, 23, 1-29. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.6153

Hernández Prados, M. Ángeles, López Vicent, P. y Gamboa Gil de Sola, G. (2021). Análisis documental sobre los riesgos y las posibilidades de internet para los menores. Pautas educativas dirigidas a familias. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (10), 9–22. https://doi.org/10.6018/riite.430341

INEI (2020a). Informe Técnico Estadísticas de las Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Instituto Nacional de Estadística e Informática. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/04-informe-tecnico-tic-iii-trimestre2020.pdf

INEI (2020b). El 94,2% de la población de 6 a 11 años de edad matriculados en educación primaria recibieron clases virtuales. Instituto Nacional de Estadística e Informática. https://www.inei.gob.pe/prensa/noticias/el-942-de-la-poblacion-de-6-a-11-anos-de-edad-matriculados-en-educacion-primaria-recibieron-clases-virtuales-12384/

Instituto Peruano de Economía IPE (2021). Efectos del covid-19 en la educación. IPE. https://www.ipe.org.pe/portal/efectos-del-covid-19-en-la-educacion/

Linne, J. (2021). La educación del siglo XXI en tiempos de pandemia. Ciencia, Docencia y Tecnología, 32 (62),1-21. DOI: https://doi.org/10.33255/3262/977

Livari, N., Sharma, S. & Ventä-Olkkonen, L. (2020). Digital transformation of everyday life–How COVID-19 pandemictransformed the basic education of the young generation and whyinformation management research should care? International Journal of Information Management, 55. doi:10.1016/j.ijinfomgt.2020.102183Lancet Child Adolesc Health 2020 Pandemic school closures: risk and opportunities

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S2352-4642%2820%2930105-X

Márquez, A. (2017). Educación mediática: desafíos, objetivos y propuestas. En antoniomarquez.net. https://antoniomarquez.net/educacion-mediatica/

Mancera Corucera, C., L. Serna Hernández y M. Barrios Belmonte (2020). Pandemia: maestros, tecnología y desigualdad. Nexos. https://educacion.nexos.com.mx/?p=2286

Marciniak, R., y Gairín-Sallán, J. (2018). Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación virtual, 21(1), 217-238. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.16182

Marín-Díaz, V., & Cabero-Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. RIED-Revista Iberoamericana De Educación virtual, 22(2), 25-33. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.24248

Marotias, A. (2020). La educación virtual de emergencia y los peligros de imitar lo presencial Revista Hipertextos, 8 (14),173-177. DOI:https://doi.org/10.24215/23143924e025

Martínez Cardama, S.; Caridad Sebastián, M. (2019). El empoderamiento digital en Ecuador a través de sus infocentros. Revista Española de Documentación Científica, 42 (3): e241. https://doi.org/10.3989/redc.2019.3.1616

Mendía, R. y Pérez, C. (2020). El impacto de la educación virtual. La Tercera. https://www.latercera.com/tendencias/noticia/el-impacto-de-la-educacion-a-distancia/WFGBJWI37JAH7G4R2BFYSYHIY4/

Mestre-Bach, G., Blycker, G.R., Potenza, M.N. (2020). Pornography use in the setting of the COVID-19 pandemic. J Behav Addict, 9,181–183. doi:10.1556/2006.2020.00015

Meza, G. L. (2021). La brecha digital del Perú: remedios que no la cierran. Universidad Católica San Pablo. https://ucsp.edu.pe/brecha-digital-peru-remedios-que-no-la-cierran/

MINEDU (2020). Aprendo en casa [web]. https://aprendoencasa.pe/#/

MINEDU (2020). Minedu inicia curso virtual sobre el papel del docente en la enseñanza virtual. Minedu Noticias en Línea. https://www.gob.pe/institucion/minedu/noticias/112135-minedu-iniciacurso-virtual-sobre-el-papel-del-docente-en-la-ensenanza-a-distancia

Molina, C. (2021). Emoticones (I). Gazeta. https://gazeta.gt/emoticones-i/

Molina, M. (2020). Educación: la brecha digital profundiza las desigualdades en la pandemia. Página 12 [en línea]. https://www.pagina12.com.ar/266370-educacion-la-brecha-digital-profundiza-lasdesigualdades-en-

Noticias Universidad de Chile (2020). Académicos U. de Chile exponen los principales problemas de la educación virtual en el país. https://www.uchile.cl/noticias/162982/academicos-uch-exponen-los-problemas-de-la-educacion-virtual-en-el-pais.

Nuevo, M. (febrero 2021). Los riesgos de Internet y las redes sociales para los niños. Guiainfantil.com. https://www.guiainfantil.com/articulos/educacion/nuevas-tecnologias/internet-y-las-redes-sociales-riesgos-para-los-ninos/

OCDE (2020). Nuevo informe de PISA de la OCDE revela el reto que el aprendizaje en línea implica para muchos estudiantes y escuelas. OCDE. https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/pisavpoliticasefectivasescuelasexitosas.htm

Oficina de Seguridad del Internauta (2019). Consideraciones a tener en cuenta al publicar en redes sociales. Oficina de Seguridad del Internauta. https://www.osi.es/es/actualidad/blog/2019/03/20/consideraciones-tener-en-cuenta-al-publicar-en-redes-sociales

Ojeda Beltran, A., Ortega Álvarez, D. D., Boom Cárcamo, E. A. (2020). Análisis de la percepción de estudiantes presenciales acerca de clases virtuales como respuesta a la crisis del Covid-19 Revista espacios, 41 (42), 81-92. https://www.revistaespacios.com/a20v41n42/a20v41n42p07.pdf

Organización de las Naciones Unidas (2021). COVID-19: El número de niños con dificultades para leer aumentó en cien millones debido al cierre mundial de escuelas. Naciones Unidas. https://news.un.org/es/story/2021/03/1490142#:~:text=B%C3%BAsqueda-,COVID%2D19%3A%20El%20n%C3%BAmero%20de%20ni%C3%B1os%20con%20dificultades%20para%20leer,al%20cierre%20mundial%20de%20escuelas&text=M%C3%A1s%20de%20cien%20millones%20de,la%20pandemia%20de%20COVID%2D19.

Ortega Encinas, L., Lopez Bojorquez, J., Sortillón González, P., Gamiño Acevedo, D. & Cheu Burgos, E. (2022). Impacto en el rendimiento escolar bajo condiciones de pandemia SARS-COV2. Revista De Investigación Académica Sin Frontera: División De Ciencias Económicas Y Sociales, (37), 16. https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi37.429

Pinargote Baque, K. Y. y Cevallos Cedeño, A. M. (julio-septiembre 2020). El uso y abuso de las nuevas tecnologías en el área educativa. Dom. Cien., 6 (3), 517-532. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1297

Sucari León, R., Zambrano Arce, C. T., Arosquipa Durán, Y., Chambi Condori, N. & Vítor Flores, R. (2021). Más de un siglo para presenciar la alfabetización digital en el Perú. Puriq, 3(3), 613–627. https://doi.org/10.37073/puriq.3.3.206

Takehara, J. (mayo de 2020). Martín Vegas: “Una educación virtual y en aislamiento social es una experiencia inédita en el Perú y el mundo”. En Instituto Democracia y Derechos Humanos PUCP. https://idehpucp.pucp.edu.pe/entrevistas/martin-vegas-una-educacion-virtual-y-en-aislamiento-social-es-una-experiencia-inedita-en-el-peru-y-el-mundo/

TAREA (2020). La promoción 2020: Dificultades y propuestas. En TAREA, Asociación de Publicaciones Educativas. https://tarea.org.pe/la-promocion-2020-dificultades-y-propuestas/#:~:text=La%20calidad%20de%20la%20ense%C3%B1anza,gener%C3%A1ndoles%20cansancio%2C%20estr%C3%A9s%20y%20desinter%C3%A9s.

Trucco, D. y A. Palma (eds.) (2020). Infancia y adolescencia en la era digital: un informe comparativo de los estudios de Kids Online del Brasil, Chile, Costa Rica y el Uruguay (Documentos de Proyectos). Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

UNESCO (2020). Nuevas publicaciones cubanas para enfrentar efectos de la COVID-19 sobre la educación. UNESCO La Habana [en línea] https://es.unesco.org/news/nuevas-publicaciones-cubanas-enfrentar-efectoscovid-19-educacion.

UNICEF Perú (2022). Resultados del Estudio exploratorio sobre brechas digitales de género en población adolescente en Perú. UNICEF Perú. https://www.unicef.org/peru/informes/estudio-exploratorio-sobre-brechas-digitales-de-genero-en-poblacion-adolescente-en-peru.

UNICEF Perú (2021). 114 millones de estudiantes ausentes de las aulas de América Latina y el Caribe. UNICEF Perú. https://www.unicef.org/peru/comunicados-prensa/114-millones-de-estudiantes-ausentes-de-las-aulas-de-am%C3%A9rica-latina-y-el-caribe

UNICEF (2020). COVID-19: Preparación y respuesta educativa Respuesta de UNICEF a los desafíos de educación en América Latina y el Caribe durante el COVID-19. UNICEF América Latina y el Caribe. https://www.unicef.org/lac/la-educacion-frente-al-covid-19

Varela-Ordorica, Sandra Araceli, & Valenzuela-González, Jaime Ricardo. (2020). Use of Information and Communication Technologies as a Transversal Competence in Teacher Training. Revista Electrónica Educare, 24(1), 172-191. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.10

Villafuerte, P. (2020). El aprendizaje remoto enfrenta otro reto: el profesorado no está preparado para la enseñanza en línea. Instituto para el Futuro de la Educación. https://observatorio.tec.mx/edu-news/profesorado-no-esta-preparado-para-educacion-online

Villegas, K. D. (2018). Manejo responsable de tus redes sociales. Universidad Intercontinental (portal de estudiantes). https://www.uic.mx/manejo-responsable-tus-redes-sociales/

Wolton, D. (2000). Sobrevivir a Internet (1ra edición). Gedisa

Published

2022-07-01

How to Cite

Chalco-Fernández, J. C. ., García-Huamán, M., Vila-Garrafa, J. Y. ., Ccallohuanca-Mamani, L., Salluca-Rodríguez, V. V. ., & Higuera-Quispe, V. (2022). Information management and skills development of Peruvian students during virtual education. Education Journal, 20(20), 113–126. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2022.20.240