Virtual teaching and learning in legal education

Authors

  • Carlos Alberto Cueva Quispe Universidad Privada de Tacna

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.21.238

Keywords:

Virtual education, ICT, legal education

Abstract

This article aims to evaluate the challenges and opportunities that virtual education offers for university legal education, considering that the virtual educational environment is no longer a mere option, but a necessary tool. For this purpose, in this documentary design research, the general context of virtual education is addressed, to then make a specific approach to the legal education. The author concludes that virtual education tools improve the integral study of Law, and turn challenges -such as the development of critical thinking- into opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, B. O. y Velázquez, R. M. (2018). Aproximación teórica al estudio de las tecnologías y su importancia en el proceso de evaluación universitaria. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), 134-153.

Area, M. (2020). El diseño de cursos virtuales: conceptos, enfoques y procesos pedagógicos. En García, J. M., y García-Cabeza, S. (Comp.) Las tecnologías en (y para) la educación (pp. 67-86). FLACSO Editorial.

Area, M., y Adell, J. (2009). e-Learning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En Pablos, J. de (Coord.) Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet (pp. 391-424). Aljibe.

Bauman, Z. (2016). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica de España.

Cabero-Almenara, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2021). La evaluación de la educación virtual: las e-actividades. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 169-188. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994

Calatayud-Salom, M. A. (2021). Una oportunidad para repensar las prácticas evaluativas en la Universidad tras el Covid-19. En Martín M. A., Sosa, C. (Eds.) Cuestiones transversales en la innovación de la docencia y la investigación de las ciencias sociales y jurídicas: especial referencia al impacto del Covid-19, las nuevas tecnologías y metodologías, las perspectivas de género y la diversidad (pp. 54-71). Dykinson.

Castañeda, K. D. y Vargas, A. M. (2021) En tiempos de pandemia: una mirada retrospectiva sobre la educación a distancia, virtual y remota de emergencia, así como sobre las buenas prácticas docentes. Academia y Virtualidad, 14(1), 13-22. https://doi.org/10.18359/ravi.5346

Cicero, N. K. (2021). Ejes para pensar la virtualidad en la enseñanza del Derecho en Latinoamérica. Revista de Educación y Derecho, 23, 1-26. https://doi.org/10.1344/REYD2021.23.34436

Coria, M. M. (2021). Adaptación ¿permanente? al cambio: Percepciones sobre la modalidad virtual de aprendizaje en la educación superior. Tecnología y Ciencia, 40, 63-74. https://doi.org/10.33414/rtyc.40.63-74.2021

Duarte-Herrera, M., Valdes, D. E., y Montalvo, D. E. (2019). Estrategias disposicionales y aprendizajes significativos en el aula virtual. Revista Educación, 43(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.34038

Fajardo, E., y Cervantes, L. E. (2020). Modernización de la educación virtual y su incidencia en el contexto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Revista Academia y Virtualidad, 13(2), 103-116. https://doi.org/10.18359/ravi.4724

Huanca-Arohuanca, J. W., Supo-Condori, F., Sucari, R. y Supo, L. A. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Innovaciones Educativas, 22(Especial), 115-128. https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3218

Jaume-i, A., Guerrero, C., Miró, J., y Egea, A. (2012). Elaboración de una rúbrica para la evaluación TFG y TFM de informática en la Universitat de les Illes Balears. Actas Simposio-Taller JENUI (pp. 17-24).

Luhmann, N. (2006). El derecho de la sociedad. Editorial Herder.

Martínez, N., De Gregorio, A., y Hervás, R. (2012). La evaluación del aprendizaje en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje: notas para una reflexión. Revista Iberoamericana de Educación, 58(2), 20-40.

Moreno, S., y Luchena, G. M. (2014). Formación e-learning en la enseñanza superior del Derecho: experiencia en la Universidad de Castilla-La Mancha. Revista de Docencia Universitaria, 12(3), 293-318.

Pástor, D., Jiménez, J., Arcos, G., Romero, M., y Urquizo, L. (2018). Patrones de diseño para la construcción de cursos on-line en un entorno virtual de aprendizaje. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 26(1), 157-171. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052018000100157

Pinilla, S. D. (2012). Educación virtual y formación jurídica en la licenciatura de derecho de la Universidad Autónoma Metropolitana. En Memorias del Primer Coloquio sobre la Práctica de la Educación Virtual en la UAM-A (pp. 47-61). Universidad Autónoma Metropolitana.

Píriz, N. (2021). Porque no todo es “Zoom” en épocas de pandemia. Beneficios de herramientas asincrónicas en la enseñanza de las ciencias. En Cañada, F., y Reis, P. (Coords.) Libro de Actas del XI Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias (pp. 1631-1635). Revista Enseñanza de las Ciencias.

Quevedo, E., y Arruti, A. (2018). El nuevo rol del docente como facilitador del aprendizaje. En Villa, A. (Ed.) Tendencias actuales de las transformaciones de las universidades en una nueva sociedad digital (pp. 195-208). Foro Internacional de Innovación Universitaria.

San Juan, Y. I., y Romero, F. I. (2016). Modelos y herramientas para la vigilancia tecnológica. Ciencias de la Información, 47(2), 11-18.

Santoveña-Casal, S. (2004). Metodología didáctica en entornos virtuales de aprendizaje. Revista Etic@net, 3, 20-30.

Triviño-García, M. A., Márquez, J. R., Álvarez, K., y Ruíz, J. A. (2021). La evaluación formativa a través de Moodle en los contextos digitales. En Torres, C., Estrella, B., Fernández, M., Avendaño, H. (Coords.) Las enseñanzas en los contextos digitales: nuevas perspectivas y enfoques evaluativos (pp. 147-155). Dykinson.

Valencia, C. A. (2021). La Educación virtual en el pensamiento crítico de los estudiantes universitarios. Desde el Sur, 13(2), 1-23. https://doi.org/10.21142/DES-1302-2021-0018

Varas-Meza, H., Suárez-Amaya, W., López-Valenzuela, C., y Valdés-Montecinos, M. (2020). Educación virtual: factores que influyen en su expansión en América Latina. Utopía y Praxis Latinoamerican, Extra 13, 25, 21-40. http://doi.org/10.5281/zenodo.4292698

Viteri, L. Y., Valverde, M., y Torres, M. (2021). La plataforma Moodle como ambiente de aprendizaje de estudiantes universitarios. Revista Publicando, 8(31), 61-70. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2234

Woolfolk, A. (2014). Psicología Educativa (12.ª ed.). Pearson.

Published

2023-01-01

How to Cite

Cueva Quispe, C. A. (2023). Virtual teaching and learning in legal education. Education Journal, 21(21), 91–99. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.21.238