Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2022.20.236Keywords:
Formative feedback, bilingual online feedback, critical thinkingAbstract
Professional training in the university environment requires an adequate pedagogical treatment of bilingual online training feedback; which affects the significant development of critical thinking in students; For this reason, the following general objective has been formulated: to explain the influence of bilingual online formative feedback on the development of critical thinking in native university students. The research approach was quantitative, basic type, non-experimental design - transversal (causal correlational); the study sample was composed of 30 bilingual university students, chosen probabilistically. The questionnaire was applied via google meet for the collection of information. The results show that 66.7% of the students sometimes received bilingual online formative feedback from the teacher who teaches them; being so, sometimes, 56.7% of the students have received descriptive feedback; 63.3% discovery or reflective feedback and 50.0% evaluative feedback; As a consequence, 63.3% of students have developed high-level critical thinking skills. Whereas, it was concluded that: There is a statistically significant, moderate and directly proportional linear relationship between bilingual online formative feedback and the development of critical thinking in university students. ( = 0.558, p = 0,001 < 0.05).
Downloads
References
Anijovich, R. (2019). Orientaciones para la Formación Docente y el Trabajo en el aula: Retroalimentación Formativa. https://panorama.oei.org.ar/_dev2/wp-content/uploads/2019/06/Retroalimentaci%C3%B3n-Formativa.pdf
Arévalo, C. M. (2018). Relación entre pensamiento crítico y empatía de estudiantes de internado del Hospital Militar Central Del Distrito De Jesús María 2015. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Federico Villarreal]. Repositorio Institucional UNFV. http://repositorio.unfv.edu.pe/handle/UNFV/2007
Bezanilla, M. J., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S. y Campo, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Revista de Estudios Pedagógicos XLIV, (1), 89-113.
Brown, S. (2015). La evaluación auténtica: el uso de la evaluación para ayudar a los estudiantes a aprender. RELIEVE, 21 (2) http://dx.doi.org/10.7203/relieve.21.2.7674
Bruner, J. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Calvo, T. A. (2018). La retroalimentación formativa y la comprensión lectora de la Institución Educativa N°88024, Nuevo Chimbote-2018. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/36622/Calvo_VTA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Canabal, C. y Margalef, L. (2017, julio). La retroalimentación: la clave para una evaluación orientada al aprendizaje. Revista de Currículum y formación del profesorado, 21(2), 149-170. https://www.redalyc.org/pdf/567/56752038009.pdf
Cangalaya, L. M. (2020, junio). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. ScieloPerú, 12(1). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2415-09592020000100141&script
sci_arttext
Caviedes, C. (2019). Retroalimentación formativa a estudiantes en práctica pedagógica. [Tesis de Maestría, Universidad del Desarrollo]. Repositorio Institucional UDD. https://repositorio.udd.cl/bitstream/handle/11447/2835/Retroalimentaci%C3%B3n%20formativa%20a%20estudiantes%20en%20pr%C3%A1ctica%20pedag%C3%B3gica.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Black, P. y Wiliam, D. (2004). The formative purpose: Assessment must first promote learning.En M. Wilson (Ed.), Towards coherence between classroom assessment and accountability.Chicago, IL: University of Chicago Press.
Dirección Regional de Ayacucho ( 2020). Guía de retroalimentación en la educación a distancia. https://amautaenlinea.com/blog/wp-content/uploads/2020/07/Gu%C3%ADa-de-retroalimentaci%C3%B3n-en-la-educaci%C3%B3na-a-distancia.pdf
Elder, L. y Paul, R. (2003). La mini-guía para el Pensamiento crítico Conceptos y herramientas. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf
Facione, A. P. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante?. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/PensamientoCriticoFacione.pdf
Fundación de Desarrollo Socioeconómico y Restauración Ambiental (2011). ¿Cómo enseñar a tomar decisiones acertadas? Proceso para tomar decisiones. http://www.ula.ve/ciencias-juridicas-politicas/images/NuevaWeb/MERCANTIL/deci_acer.pdf
Gagné, R., Briggs, L. y Wager, W. (1992). Principles ofInstructional Design, Harcourt Brace College Publishers. ?(4.?^a ed.)
Grasso, L. (2006). Encuestas: elementos para su diseño y análisis. https://qdoc.tips/livio-grasso-encuestas-elementos-para-su-diseo-y-analisis-pdf-free.html
Guizada, D. (2019). Pensamiento crítico en los estudiantes de cuarto a octavo ciclo de la facultad de psicología en una universidad privada en Lima Metropolitana. [Tesis de pregrado, Universidad Inca Garcilazo de la Vega]. Repositorio Institucional UIGV. http://repositorio.uigv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.11818/4516/TRABSUFICIENCIA_GUIZADA_DAMARIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hattie, J. y Timperley, H. (2007). El poder de la retroalimentación. Rev. Educ. Res. (77)1, 81-112. https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/003465430298487
Huamán, A. M. (2019). Didáctica general. Multiservicios Publigraf
Laboratiro de Investigación e Innovación en Educación para América Latina y el Caribe (SUMMA, s.f.), Retroalimentación formativa. https://www.summaedu.org/retroalimentacion-formativa/#:~:text=Debe%20apuntar%20(y%20ser%20capaz,y%20actividad%20con%20un%20resultado.
Lozano, F. G. y Tamez, L. A. (2014). Retroalimentación formativa para estudiantes de educación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 197-221. https://www.redalyc.org/pdf/3314/331431248010.pdf
Macedo, A. (2018). Pensamiento crítico y rendimiento académico en los ingresantes del curso de estadística I en la Facultad de Ingeniería Económica, Estadística y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Ingeniería – 2017. [Tesis de maestría, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. http://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/upch/1541
/pensamiento_MacedoDavila_Antonieta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mackay, R., Franco, D. E. y Villacis, P. W. (2018). El pensamiento crítico. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos. 10(1), 336-342.
Manayay, M. F. (2018). Programa de estrategia de Aprendizaje Basado en Problemas para desarrollar el pensamiento crítico en las asignaturas teórico-prácticas de los estudiantes del sexto ciclo de Enfermería de la Universidad “Señor de Sipán. [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/31777/manayay_mm.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Meneses, J. (s.f.). El cuestionario. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=https%3A%2F%2Ffemrecerca.cat%2Fmeneses%2Fpublication%2Fcuestionario%2Fcuestionario.pdf&clen=1166786&chunk=true
Polya, G. (2008). Cómo plantear y resolver problemas. México: Trillas.
Rolón, N. I. (2014). Pensamiento crítico y docencia. Breves reflexiones de su aporte y riqueza. Revista Ibero. DIDAC. Universidad Iberoamericana 64, 18-23. http://revistas.ibero.mx/didac/uploads/volumenes/18/pdf/Didac_64.pdf
Mendivelso, O. y Sánchez, C. A. (2019). La retroalimentación en el proceso de aprendizaje de estudiantes del área de matemáticas. [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional UJ. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/46013/LA%20
%20RETROALIMENTACI%C3%93N%20ENEL%20PROCESO%20DE%20APRENDIZAJE%20DE%20ESTUDIANTES%20DEL%20%C3%81REA%20DE%20MATEM%C3%81TICAS.pdf?sequence=1
Mendoza, P. L. (2015). La investigación y el desarrollo de pensamiento crítico en estudiantes universitarios. [Tesis de maestría, Universidad de Málaga]. Repositorio Institucional UM. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/11883/TD_MENDOZA_GUERRERO_Pedro_Luis.pdf?sequence=1
Ministerio de Educación (2020). Guía de retroalimentación para los niveles y modalidades de la educación básica en la educación a distancia de la región Pasco. https://drepasco.gob.pe/wp- content/uploads/2020/08/gu%C3%ADa_r
etroalimentaci%C3%B3n_distancia.pdf
Ministerio de Educación (2020). Orientaciones pedagógicas para brindar la retroalimentación a los estudiantes en un contexto de educación no presencial en el nivel de educación secundaria. https://www.ugel01.gob.pe/wp-content/uploads/2020/04/Orientaciones-Pedagogicas-para-Brindar-la-Retroalimentacion-a-los-Estudiantes-23-06-20.pdf
Núñez, S., Ávila, J. S. y Olivares, S. L. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(23), 84-103. https://www.redalyc.org/pdf/2991/299152904005.pdf
Ossa, C. J. (2017). Impacto de un programa de pensamiento crítico en habilidades de indagación y pensamiento probabilístico en estudiantes de pedagogía. [Tesis doctoral, Universidad de Concepción]. Reposotorio Institucional UC. http://repositorio.udec.cl/jspui/bitstream/11594/2514/3/Tesis_impacto_de_un_programa_de_pensamiento.pdf
Osorio, K. y López, A. (2014). La Retroalimentación Formativa en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de Estudiantes en Edad Preescolar. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 13-30. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4704214.pdf.
Organización Mundial de la Salud (2020). Información basíca sobre la COVID-19. https://www.who.int/es/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19
Ravela, P. (2009). Herramientas para mejorar las prácticas de evaluación formativa en la asignatura de español.
Rojas, B. (2009). Solución de problemas: una estrategia para la evaluación del pensamiento creativo. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación 11(1), 117-125. https://www.redalyc.org/pdf/410/41021794008.pdf
Real Academia Española (2020). Diccionario de la Lengua Española. Edisión del Tricentenario. Actualización 2020. https://dle.rae.es/contenido/actualizaci%C3%B3n-2020
Saavedra, L. M. (2020). Nivel de pensamiento crítico en los estudiantes de lengua y literatura de la universidad nacional de piura y propuesta didáctica pensacrit para desarrollarlo. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Piura]. Reposotorio Institucional UNP. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=https%3A%2F%2Frepositorio.unp.edu.pe%2Fbitstream%2Fhandle%2FUNP%2F2101%2FMED-SAA-CUL-2020.pdf%3Fsequence%3D1%26isAllowed%3Dy&clen=5865976
Saiz, C. y Rivas, S.F. (2008). Intervenir para transferir en pensamiento crítico. https://www.pensamiento-critico.com/archivos/intervensaizrivas.pdf
Saiz, C. y Fernández, S. (2012). Pensamiento crítico y aprendizaje basado en problemas cotidianosResultados del pensador crítico. Revista de Docencia Universitaria 10(3), 325 - 346. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6026/6091
Salazar, R. (2020). Pensamiento crítico y rendimiento académico en estudiantes del curso de realidad nacional e internacional de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión-2018. Perú. [Tesis de maestría, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/7816
Vives, T. y Varela, M. (2013). Realimentación efectiva. Elsevier, 2(6), 112-114. http://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v2n6/v2n6a8.pdf
Wilson, D. (s.f.). La retroalimentación a través de la Pirámide. http://fundacies.org/site/wp-content/uploads/2019/08/Retroalimentacion-EdR.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Alejandro Máximo Huamán-De-La-Cruz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.