Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.191Keywords:
Creativity, narrative creativity, graphic creativity, incoming studentsAbstract
The research referring to the creativity variable is presented. It is a quantitative, descriptive, comparative investigation by gender, in students entering the Faculty of Education Sciences, in a sample of 62 students, 31 men and 31 women. The sampling was non-probabilistic and intentional. A test on creativity for adults was applied, and the sample was studied, finding that it did not have a normal distribution. Reliability was processed, finding moderate reliability and validation considering the proposal of Artola T. (2012). To test the hypothesis, the SPSS-23 statistical package was used and the data was processed with the Mann-Whitney U statistic, finding that there are significant differences, between men and women, in graphic creativity and creativity in general and there are no significant differences, between men and women, in the narrative creativity variable.
Downloads
References
Escobar Piro, M. (2016). Pensamiento divergente y estilos de personalidad en estudiantes universitarios de psicología.[Tesis de Licenciatura, Universidad de Aconcagua, Argentina]. http://bibliotecadigital.uda.edu.ar/861
Esquivias, M. (2004). Creatividad: Definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista Digital Universitaria. 31 de enero 2004 * Volúmen 5 Número 1*ISSN:1067-6079. http://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art4/ene_art4.pdf
Flores, Marco (2004) Creatividad y Educación. Editorial Alfaomega. México
Guilford, J.P. (1980) La creatividad. Editorial Narcea- Madrid España.
Gutiérrez G., Eder (2017) Creatividad en estudiantes varones y mujeres del nivel Secundaria de Huancayo. [Tesis para optar el grado académico de Magister en Educación. Mención Psicología Educativa]. URI: http://repositorio.uncp.edu.pe/handle/UNCP/4307.
Huachara Martínez, Edith (2017). La creatividad y el desempeño en la práctica preprofesional en estudiantes de IX y X ciclo de Educación Inicial en una universidad privada. Lima, 2016. Tesis de la Universidad César Vallejo.
Marín G., Teresa. Teoría sobre creatividad s/f. https://creatividaddulmar.files.wordpress.com/2015/03/dulmar-perez-teoria_creatividad.pdf
Monroe, Julie y Segundo Samamé (2013). La creatividad en los estudiantes de Educación Básica y Superior de Huancayo. Revista Horizonte de la Ciencia. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/197/208
Rodríguez E. (2006). Manual de creatividad. México. Editorial Trillas.
Senoceain, P. y Ossa, C. (2017) Creatividad narrativa en estudiantes de dos establecimientos de enseñanza media de la provincia de Ñuble. UCMaule-Revista Académica N° 52-Julio 2017. http://doi.org/10.29035/ucmaule.52.45
Tobón, Sergio (2013). Formación integral y competencias. ECOE Ediciones. Colombia.
Villamizar, G (2012). La creatividad desde la perspectiva de estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (2012) - Volumen 10, Número 2. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num2/art14.pdf
Zambrano Yalama, N. I. (2019). El desarrollo de la creatividad en estudiantes universitarios. Revista Conrado, 15(67), 35 5-359. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Olga Hurtado Ambrocio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.