Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho

Authors

  • Olga Hurtado Ambrocio National University of San Cristóbal de Huamanga

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.191

Keywords:

Creativity, narrative creativity, graphic creativity, incoming students

Abstract

The research referring to the creativity variable is presented. It is a quantitative, descriptive, comparative investigation by gender, in students entering the Faculty of Education Sciences, in a sample of 62 students, 31 men and 31 women. The sampling was non-probabilistic and intentional. A test on creativity for adults was applied, and the sample was studied, finding that it did not have a normal distribution. Reliability was processed, finding moderate reliability and validation considering the proposal of Artola T. (2012). To test the hypothesis, the SPSS-23 statistical package was used and the data was processed with the Mann-Whitney U statistic, finding that there are significant differences, between men and women,  in graphic creativity and creativity in general and there are no significant differences, between men and women, in the narrative creativity variable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Escobar Piro, M. (2016). Pensamiento divergente y estilos de personalidad en estudiantes universitarios de psicología.[Tesis de Licenciatura, Universidad de Aconcagua, Argentina]. http://bibliotecadigital.uda.edu.ar/861

Esquivias, M. (2004). Creatividad: Definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista Digital Universitaria. 31 de enero 2004 * Volúmen 5 Número 1*ISSN:1067-6079. http://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art4/ene_art4.pdf

Flores, Marco (2004) Creatividad y Educación. Editorial Alfaomega. México

Guilford, J.P. (1980) La creatividad. Editorial Narcea- Madrid España.

Gutiérrez G., Eder (2017) Creatividad en estudiantes varones y mujeres del nivel Secundaria de Huancayo. [Tesis para optar el grado académico de Magister en Educación. Mención Psicología Educativa]. URI: http://repositorio.uncp.edu.pe/handle/UNCP/4307.

Huachara Martínez, Edith (2017). La creatividad y el desempeño en la práctica preprofesional en estudiantes de IX y X ciclo de Educación Inicial en una universidad privada. Lima, 2016. Tesis de la Universidad César Vallejo.

Marín G., Teresa. Teoría sobre creatividad s/f. https://creatividaddulmar.files.wordpress.com/2015/03/dulmar-perez-teoria_creatividad.pdf

Monroe, Julie y Segundo Samamé (2013). La creatividad en los estudiantes de Educación Básica y Superior de Huancayo. Revista Horizonte de la Ciencia. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/197/208

Rodríguez E. (2006). Manual de creatividad. México. Editorial Trillas.

Senoceain, P. y Ossa, C. (2017) Creatividad narrativa en estudiantes de dos establecimientos de enseñanza media de la provincia de Ñuble. UCMaule-Revista Académica N° 52-Julio 2017. http://doi.org/10.29035/ucmaule.52.45

Tobón, Sergio (2013). Formación integral y competencias. ECOE Ediciones. Colombia.

Villamizar, G (2012). La creatividad desde la perspectiva de estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (2012) - Volumen 10, Número 2. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num2/art14.pdf

Zambrano Yalama, N. I. (2019). El desarrollo de la creatividad en estudiantes universitarios. Revista Conrado, 15(67), 35 5-359. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Published

2021-07-01

How to Cite

Hurtado Ambrocio, O. (2021). Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho. Education Journal, 19(19), 109–124. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.191