Playful strategies and literary creation

Authors

  • Leoncio Daniel Quispe Torres Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
  • Patricia Huayllasco Marquina Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2020.18.178

Keywords:

strategies, playful, creation, literature, writing

Abstract

The research entitled "Playful strategies and literary creation" is an approach to solving problems such as how does the application of playful strategies influence the creation of literary texts in university students of the UNSCH of Ayacucho, 2015? The objective is to determine the nature of the influence of the application of playful strategies in the creation of literary texts. The type of research is basic and qualitative. Well, it is about proposing a teaching model. The level corresponds to the descriptive-explanatory. The method that is applied is the inductive-deductive mixture. The main result and conclusion reached is: The application of playful strategies for the creation of literary texts directly, naturally, spontaneously and systematically influences the scriptural conception of literary texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, R. (2000). El enfoque comunicativo y la enseñanza del español como lengua materna. Pinar del Río: Instituto Superior Pedagógico.

De Beaugrande, R. y Ulrich, W. (1986). Introducción a la textolingüística. Nueva York: Longman.

Cassany, D. (1994). Reparar la escritura. Madrid: Paidós.

Darias, J. (2011). La lectoescritura significativa desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. Pinar del Río: Instituto Superior Pedagógico.

Gómez, F. (1996). La crítica literaria del siglo XX. Madrid: Edit EDAF S.A.

Goodman, K. (1982). El proceso de la lectura: consideraciones de las lenguas o el desarrollo. México: Siglo XXI.

Hernández, J. y García, M. (2005) Teoría, historia y práctica del comentario literario.Barcelona: Edit Ariel S.A.

Huizinga, J. (1990). Homo Ludens. Madrid. Alianza Editorial.

Hymes, D. (1972). Competencia comunicativa. Edit. J. Pride and J. Holmes.

López, A. (1997). Estética de la creatividad. Madrid: Ed. Cátedra.

Marro, M. y Dellamea, A. (1993). Producción de textos. Buenos Aires. Edit. Docencia.

Moll, L. (Comp.) (1993). Vygostky y la educación. Duenos Aires. Aique Grupo Editor.

Rof, J. (1997). Violencia y ternura. Madrid. Ed. Prensa Española. Roméu, A. (1992). Aplicación del enfoque comunicativo: comprensión, análisis y construcción de textos. Ciudad Habana. IPLAC.

Sánchez, E. (1998). Comprensión y redacción de textos. Barcelona: EDEBE.

Vera, A. y et al. (2011). Guía y práctica del comentario de texto. Edit. Universitaria Ramón Areces. Madrid.

Published

2020-12-29

How to Cite

Quispe Torres, L. D., & Huayllasco Marquina, P. (2020). Playful strategies and literary creation. Education Journal, 18(18), 130–144. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2020.18.178