Chess game in unconventional spaces and development of mathematical skills in university students
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2020.18.171Abstract
The purpose of this research was to analyze the influences of the game of chess in unconventional spaces on the development of mathematical abilities of the students of the 100 series of the Professional School of Economics of the National University of San Cristóbal de Huamanga. Experimental explanatory research level of quasi-experimental design; The sample consisted of 28 students each from the control and experimental group, the data were collected through observation techniques, written test and the interview; The Student's t test was applied for independent samples with a confidence level of 95%. Concluding that the game of chess in unconventional spaces significantly influences the development of mathematical skills in university students; The game of chess significantly improved the action of memory, concentration, comprehension, logical thinking, imagination, creativity, agility in mathematical operations, autonomy and personal motivation.Downloads
References
Achig, J. F. (2012). Incidencia de la Enseñanza del Ajedrez en la asignatura de Matemáticas en los y las estudiantes del 6to. año de Educación Básica de la Unidad Educativa Hermano Miguel de la Salle - Cuenca en el período de enero a junio de 2012 [Universidad de las Fuerzas Armadas]. http://repositorio.espe.edu.ec/handle/21000/7049
Amigó, M. (2008). Dame La Mano: El Ajedrez Como Herramienta Educativa. Fundación Telefónica Educare. Tarragona
Calzaya, P. H. (2009). Ajedrez y las Matemáticas. San Marcos
Castro, A. y Marcos, W. (2001). Ingresa al Mundo del Ajedrez. Editorial Palomino
Ferrer, M. (2000). Habilidades Matemáticas. San Marcos
Fernández, J. y Gairín, J. (2010). Enseñar Matemáticas con recursos de ajedrez. Tendencias Pedagógicas, 1 (15). http://Www.Tendenciaspedagogicas.Com/Articulos/2010_15_03.Pdf
Hernández, H. (1989). El Perfeccionamiento de la Enseñanza de la Matemática en la Educación Superior Cubana, Experiencias en el Álgebra Lineal [Tesis de maestría]. Disponible en http://Www.Famaf.Unc.Edu.Ar/Rev_Edu/Documents/Vol_22
Piaget, J. (1969). Psicología y Pedagogía. Ariel
Quiroga, S. R. (2013). Aprendizaje, participación estudiantil y ajedrez. Pensar a Práctica, 16 (4) https://revistas.ufg.br/fef/article/view/19839
Reluz, J.I. (2019). Uso del ajedrez para mejorar los niveles atencionales de estudiantes de primaria en una institución educativa pública. Educare et comunicare, 7 (1), 7-17. http://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/224
Rey, J.G. (2019). El impacto de las clases de ajedrez sobre el rendimiento en las pruebas saber 3, 5 y 9 en Bogotá. [Tesis de maestría, Universidad del Rosario]. http://repository.urosario.edu.co/handle/10336/19339
Rojas, V. H. (2016). La práctica del ajedrez en el aprendizaje de la matemática en el alumnado del I.E. Nº 3098 "César Vallejo" - Los Rosales, Ancón – 2015 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/5238
Vega, F.M, (2016). El ajedrez para mejorar la capacidad elabora y usa estrategias en estudiantes de secundaria, Ayacucho 2016 [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/20079
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Pedro Huauya Quispe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.