Resilience and interculturality in virtual environments: an ethnographic study

Authors

  • Blanca Beatriz Rivera Guillén National University of San Cristóbal de Huamanga
  • Erik Arthur Gutiérrez García National University of San Cristóbal de Huamanga
  • Elva Artemia Pérez Huarancca National University of San Cristóbal de Huamanga

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.24.519

Keywords:

resilience, interculturality, educational virtualization

Abstract

After the pandemic, students from diverse cultures at UNSCH demanded new teaching methods. Varied student profiles were no longer sufficient; the need for a "new teacher" with methodological skills to incorporate technological tools into teaching-learning processes emerged. This change was crucial to strengthen the resilience that students had developed. The complete virtualization of education has tested the resilient capacities of both students and teachers; however, for those from rural areas, instrumental limitations were added to their adaptation to the "new normal." The conducted research was qualitative ethnographic, with 15 students from various professional careers as informants, whose confidentiality and anonymity were maintained. The data collection instrument was an interview guide, with information recorded, transcribed, and interpreted. Findings show that, both cognitively and procedurally, resilience emerges in intercultural contexts, consolidating a panorama of adaptability and strength in the face of adversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abid, A. (2019). La interculturalidad en el aula: sensibilidad intercultural, motivación hacía el aprendizaje y creencias culturales en el profesorado. [Tesis de licenciatura de la Universidad de Almería-España]. https://repositorio.ual.es/handle/10835/8084

Ahumada, E. y Rumiche, K. (2022). Inteligencia emocional y resiliencia en estudiantes de psicología de una universidad privada de Chiclayo. [Tesis de licenciatura, Universidad Señor de Sipán]. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/10026

Amasifuen, G. (2023). El fomento de la interculturalidad en la educación peruana a través de la Ley General de Educación 19326 del expresidente Velasco Alvarado, 2022. [Tesis de licenciatura de la Universidad Católica Sedes Sapientiae]. https://repositorio.ucss.edu.pe/handle/20.500.14095/1694

Badilla, H. (2015) Para comprender el concepto de Resiliencia. [Texto académico de la Universidad de Costa Rica]. https://ts.ucr.ac.cr/binarios/docente/pd-000179.pdf

Castillo, R. (2004). La interculturalidad desde las prácticas pedagógicas en un contexto comunal indígena. [Tesis de maestría] Universidad Mayor de San Simón]. https://biblioteca.proeibandes.org/wp-content/uploads/2016/11/4.Tesis_Ronald_Castillo.pdf

Cortez, P. y Leyva, J (s/f). Resiliencia e interculturalidad en contextos en riesgo de exclusión social: una perspectiva educativa crítica. [Texto académico de la Universidad de Málaga]. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4636764.pdf

Cotán, A. (2020). El método etnográfico como construcción de conocimiento: un análisis descriptivo sobre su uso y conceptualización en ciencias sociales. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (1), 83-103. https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/7241

Contreras, I. (2022). Investigación Etnográfica: que es, características, ejemplos y pasos del método de estudio etnográfico. [Blog cinconoticias]. https://www.cinconoticias.com/investigacion-etnografica/

Dietz, G. y Mateo, L. (2020). La interculturalidad educativa en tiempos de pandemia. Muchas sombras y algunas luces. En: La Educación Intercultural frente a la pandemia. [Boletín del grupo de trabajo: Educación e Interculturalidad]. https://www.clacso.org/boletin-1-educar-en-la-diversidad/

Fondo de las Naciones Unidad para la Infancia, UNICEF (2021). Educación Intercultural Bilingüe en América Latina. Avances y retrocesos en el marco de la pandemia del COVID 19. Fondo para el desarrollo de los pueblos indígenas de América Latina y el Caribe, FILAC-UNICEF. https://www.unicef.org/lac/media/22251/file/EIB-AMERICA-LATINA-SPA.pdf

García, M. y Bardera, M. (2013). Introducción a la resiliencia en contextos operativos. Revista Ejército N° 863, 36-41. https://ucm.es/data/cont/docs/1091-2015-05-20Introducci%C3%B3n%20a%20la%20resiliencia%20en%20contextos%20opera ti vos.pdf

Illicachi, J. (2014). Educación intercultural y bilingüe como proyecto político y epistémico. Ciencias Pedagógicas e Innovación 2(1), 16-24. https://doi.org/10.17163/soph.n18.2015.11

Kotliarenco, M. A., Cáceres, I., y Fontecilla, M. (1997). Estado del arte en resiliencia. Washington. Organización Panamericana de la Salud

Melillo, A., Estamatti, M. y Cuestas, A. (2008). Algunos fundamentos psicológicos del concepto de resiliencia. En A. Melillo y E. N. Suárez Ojeda (Comp.), Resiliencia, descubriendo las propias fortalezas (pp. 83-102). Buenos Aires: Paidós.

Mujica, L. (2002). Aculturación, inculturación e interculturalidad: Los supuestos en las relaciones entre “unos” y “otros”. Fénix Revista de la Biblioteca Nacional del Perú 43-44, 55-78. https://red.pucp.edu.pe/wpcontent/uploads/biblioteca/Luis%20Mujica.pdf

Muñoz, C., Valenzuela, J.; Avendaño, C. y Núñez, C. (2016). Mejora en la motivación de la lectura académica: la mirada de los estudiantes motivados. Ocnos Revista de estudios sobre la lectura 15, 52-68. https://www.redalyc.org/pdf/2591/259145814004.pdf

Ogbu, J. (1993). Etnografía escolar: una aproximación a nivel múltiple. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2090924

Otero, M.; Giraldo, W. Sánchez, J. (2018). La movilidad académica internacional: experiencia de los estudiantes Instituciones de Educación Superior de Colombia y México. RESU Revista de la Educación Superior 48(190), 71-93. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n190/0185-2760-resu-48-190-71.pdf

Quezadas, A.; Ovando, J.; Baeza, E.; Gómez, C. y Brackbien, C. (2023). Educación para la resiliencia: un análisis desde la perspectiva de niñas, niños y docentes. RIEE Nueva Época LIII(1), 155-178. https://www.redalyc.org/journal/270/27072331007/27072331007.pdf

Real Academia Española de la Lengua, RAE (2016). Diccionario de la Lengua Española. Edición 23. https://archive.org/details/rae-diccionario-de-la-lengua-espanola-edicion-23-real-academia-espanola-2016.-version-normal

Villegas, A. (2017) Resiliencia educativa. [Ponencia Universidad de Murcia] II Congreso Internacional Virtual Sobre La Educación en el Siglo XXI. https://www.eumed.net/libros-gratis/actas/2017/educacion/59resilienciaeducativa.pdf

Published

2024-07-01

How to Cite

Rivera Guillén, B. B., Gutiérrez García, E. A., & Pérez Huarancca, E. A. (2024). Resilience and interculturality in virtual environments: an ethnographic study. Education Journal, 22(24), 26–40. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.24.519