Use of the "ecuatarjetas" in the competition solves problems of regularity, equivalence and change.
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.23.467Keywords:
Recurso educativo , Ecuatarjetas, problemas de regularidad, equivalencia y cambio, logros de aprendizajeAbstract
The main objective of this research was to determine the influence of the educational resource “ecuacards” on the development of the competence that solves problems of regularity, equivalence and change in students. The type of research was applied at an experimental level and pre-experimental design. The study sample was non-probabilistic, consisting of 21 students from the 4th grade of primary education to whom a pre-test was administered and, after the experimental sessions, the post-test; The data showed to be non-parametric of an ordinal type, so the Wilcoxon statistical test was used. The results revealed a very significant difference between the post-test and the pre-test of 61.9% of students who were at the expected achievement level (A) and 33.3% at the outstanding achievement level (AD) with a p value = 0.00. and a significance level of 5%. It is concluded that the use of “ecuacards” significantly influences the development of competence and solves problems of equivalence regularity.
Downloads
References
Bernal C. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Pearson, 60.
Burbano-Pantoja, et al. (2021). Influencia del método Montessori en el aprendizaje de la matemática escolar. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(3), 555-568. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13354
Carrasco S. (2006). Metodología de la investigación científica. Pautas metodológicas para diseñar y elaborar el proyecto de investigación. San Marcos, 43.
Colorado y Mendoza (2021). El material didáctico de apoyo en adaptaciones curriculares de matemáticas para personas con discapacidad intelectual. Conrado, 17(80), 312-320. Epub 02 de junio de 2021. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n80/1990-8644-rc-17-80-312.pdf
Cordero, Z. R. V. (2009). La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista educación, 33(1), 155-165. https://www.redalyc.org/pdf/440/44015082010.pdf
Córdoba Baldeón I. (2020). Instrumentos de investigación. Editorial San Marcos E.I.R.L.
Hernández R. (2010). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill. 83 – 84.
Minedu (12 de marzo de 2019). "Lineamientos para la dotación de materiales educativos para la Educación Básica". Plataforma digital única del estado. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/266988-053-2019-minedu
Ministerio de educación (2017). Educación Básica Regular. Programa curricular de educación primaria. https://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/programa-curricular-educacion-primaria.pdf
Ministerio de educación (9 de octubre de 2022). Catálogo de recursos y materiales educativos de Educación Básica Regular. Nivel de educación primaria. Viceministro de gestión pedagógica. http://www.minedu.gob.pe/minedu/archivos/a/002/03-bibliografia-para-ebr/53-materiales-primaria.pdf
Ministerio de educación (junio, 2016). Educación básica regular. Programa Curricular de Educación Primaria. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4549
Ministerio de educación [Minedu] (2022). Evaluación muestral de estudiantes (EM). Perú. https://umc.minedu.gob.pe/resultadosem2022/
Quispe R. (2012). Metodología de la investigación pedagógica (1ra ed.). Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga.
Ramírez, V. (2010). El material educativo “ecuatarjetas” en el desarrollo de las capacidades matemáticas para el aprendizaje significativo de las ecuaciones en los estudiantes del primer grado en la I.E. “Mariscal Castilla” del distrito de El Tambo provincia de Huancayo, departamento de Junín en el 2010. https://www.monografias.com/trabajos-pdf5/didactica-de-la-matematica/didactica-de-la-matematica2
Sánchez R. (2021). Uso de juegos didácticos para el desarrollo de la competencia de aprendizaje “resuelve problemas de regularidad, equivalencia y cambio” en alumnos de secundaria en la I.E. La Inmaculada Concepción. [Tesis] https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/8757/s%C3%A1nchez_mrc.pdf
Zapatera, A. (2017). Cómo alumnos de educación primaria resuelven problemas de Generalización de Patrones. Una trayectoria de Aprendizaje. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME [en línea]. 2018, 21(1), 87-104[fecha de Consulta 10 de noviembre de 2022]. ISSN: 1665-2436. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33554987005
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Christiam Carrasco Rojas, Flor Maricela José Huamán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.