Use of the "ecuatarjetas" in the competition solves problems of regularity, equivalence and change.

Authors

  • Christiam Carrasco Rojas E.E.S.P.P “José Salvador Cavero Ovalle"
  • Flor Maricela José Huamán E.E.S.P.P “José Salvador Cavero Ovalle”

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.23.467

Keywords:

Recurso educativo , Ecuatarjetas, problemas de regularidad, equivalencia y cambio, logros de aprendizaje

Abstract

The main objective of this research was to determine the influence of the educational resource “ecuacards” on the development of the competence that solves problems of regularity, equivalence and change in students. The type of research was applied at an experimental level and pre-experimental design. The study sample was non-probabilistic, consisting of 21 students from the 4th grade of primary education to whom a pre-test was administered and, after the experimental sessions, the post-test; The data showed to be non-parametric of an ordinal type, so the Wilcoxon statistical test was used. The results revealed a very significant difference between the post-test and the pre-test of 61.9% of students who were at the expected achievement level (A) and 33.3% at the outstanding achievement level (AD) with a p value = 0.00. and a significance level of 5%. It is concluded that the use of “ecuacards” significantly influences the development of competence and solves problems of equivalence regularity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernal C. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Pearson, 60.

Burbano-Pantoja, et al. (2021). Influencia del método Montessori en el aprendizaje de la matemática escolar. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(3), 555-568. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13354

Carrasco S. (2006). Metodología de la investigación científica. Pautas metodológicas para diseñar y elaborar el proyecto de investigación. San Marcos, 43.

Colorado y Mendoza (2021). El material didáctico de apoyo en adaptaciones curriculares de matemáticas para personas con discapacidad intelectual. Conrado, 17(80), 312-320. Epub 02 de junio de 2021. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n80/1990-8644-rc-17-80-312.pdf

Cordero, Z. R. V. (2009). La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista educación, 33(1), 155-165. https://www.redalyc.org/pdf/440/44015082010.pdf

Córdoba Baldeón I. (2020). Instrumentos de investigación. Editorial San Marcos E.I.R.L.

Hernández R. (2010). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill. 83 – 84.

Minedu (12 de marzo de 2019). "Lineamientos para la dotación de materiales educativos para la Educación Básica". Plataforma digital única del estado. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/266988-053-2019-minedu

Ministerio de educación (2017). Educación Básica Regular. Programa curricular de educación primaria. https://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/programa-curricular-educacion-primaria.pdf

Ministerio de educación (9 de octubre de 2022). Catálogo de recursos y materiales educativos de Educación Básica Regular. Nivel de educación primaria. Viceministro de gestión pedagógica. http://www.minedu.gob.pe/minedu/archivos/a/002/03-bibliografia-para-ebr/53-materiales-primaria.pdf

Ministerio de educación (junio, 2016). Educación básica regular. Programa Curricular de Educación Primaria. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4549

Ministerio de educación [Minedu] (2022). Evaluación muestral de estudiantes (EM). Perú. https://umc.minedu.gob.pe/resultadosem2022/

Quispe R. (2012). Metodología de la investigación pedagógica (1ra ed.). Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga.

Ramírez, V. (2010). El material educativo “ecuatarjetas” en el desarrollo de las capacidades matemáticas para el aprendizaje significativo de las ecuaciones en los estudiantes del primer grado en la I.E. “Mariscal Castilla” del distrito de El Tambo provincia de Huancayo, departamento de Junín en el 2010. https://www.monografias.com/trabajos-pdf5/didactica-de-la-matematica/didactica-de-la-matematica2

Sánchez R. (2021). Uso de juegos didácticos para el desarrollo de la competencia de aprendizaje “resuelve problemas de regularidad, equivalencia y cambio” en alumnos de secundaria en la I.E. La Inmaculada Concepción. [Tesis] https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/8757/s%C3%A1nchez_mrc.pdf

Zapatera, A. (2017). Cómo alumnos de educación primaria resuelven problemas de Generalización de Patrones. Una trayectoria de Aprendizaje. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME [en línea]. 2018, 21(1), 87-104[fecha de Consulta 10 de noviembre de 2022]. ISSN: 1665-2436. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33554987005

Published

2024-01-01

How to Cite

Carrasco Rojas, C., & José Huamán, F. M. (2024). Use of the "ecuatarjetas" in the competition solves problems of regularity, equivalence and change. Education Journal, 22(23), 48–58. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.23.467