Investigative skills to write and disseminate findings in students of a private university in Ica

Authors

  • Guillermo Romanì Pillpe San Luis Gonzaga National University of Ica
  • Maximino Eusebio Rojas Estrada I.E. Miguel Sebastián López de Villa Rica
  • Keila Soledad Macedo Inca Universidad Nacional San Luis Gonzaga

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.22.465

Keywords:

Skills, Writing, Research

Abstract

The objective of this study was to determine how the investigative skills to write and disseminate findings in university students from a university in Ica. For this, the study uses the quantitative paradigm; experimental design, and pre-experimental level. The population consisted of 69 students enrolled in the general course —Written Communication Workshop—; and the specialties Systems Engineering, Nursing and Psychology. The results obtained through the non-parametric Wilcoxon T test; indicated that there were statistically significant differences between the posttest in relation to the pretest. A value of p<0.01 was obtained and we accepted H1. The results show that the revelation of the development of investigative skills works when writing and disseminating findings in university students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias Chávez, D., & Cangalaya Sevillano, L. M. (2022). La tesis: Mitos y errores [Capítulo 1]. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/659608

Barrios González, E. E., Delgado Sánchez, U., & Hernández Padilla, E. (2019). Diferencias cualitativas entre formación investigativa e investigación formativa de estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 68-85. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.735

Casanova Zamora, T. A., Roman Proaño, Z. G., Valladares Carvajal, N. P., Granizo Valdiviezo, M. E., Casanova Zamora, T. A., Roman Proaño, Z. G., Valladares Carvajal, N. P., & Granizo Valdiviezo, M. E. (2021). Conjunto de actividades para el dominio de las habilidades investigativas en estudiantes de la carrera de Educación inicial de la Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2865

Cassini, J. (2018). La metodología de la investigación.

Castro-Rodríguez, Y. (2021). Factores relacionados con las competencias investigativas de estudiantes de Odontología. Educación Médica Superior, 35(4). http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v35n4/1561-2902-ems-35-04-e2929.pdf

Coaquira Machaca, N. A. (2021). Relación entre habilidades investigativas y gestión en salud en enfermeras de la Red de Salud Arequipa-Caylloma. Revista Cubana de Enfermería, 37(3). http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v37n3/1561-2961-enf-37-03-e4137.pdf

Godoy, M. E., & Calero, K. M. (2018). Pensamiento crítico y tecnología en la educación universitaria. Una aproximación teórica. Revista ESPACIOS, 39(25). https://www.revistaespacios.com/a18v39n25/18392536.html

Hernández, F., & Fernandez, C. (2003). Baptista (2010) Metodología de la investigación. México. Editorial Mc. Graw Hill Interamericana Editores, SA.

Jeréz, I. E. H., Laza, O. U., Martorell, L. C. M., & Hernández, L. L. (2022). Research skills of nursing graduates at the Institute of Hematology and Inmunology. Revista Cubana de Hematologia, Inmunologia y Hemoterapia, 38(4). Scopus.

Karen Ibet, Saborit Carvajal, T., Castillo Mateu, L., Martínez Brito, I., Cid Rodríguez, M. del C., Pérez Quiñones, J. A., Karen Ibet, Saborit Carvajal, T., Castillo Mateu, L., Martínez Brito, I., Cid Rodríguez, M. del C., & Pérez Quiñones, J. A. (2021). Habilidades investigativas en estudiantes del ciclo clínico de la carrera de Estomatología. Revista Médica Electrónica, 43(5), 1221-1236.

Rojas Plasencia, D. A., Vilaú Aguiar, Y., Camejo Puentes, M., Rojas Plasencia, D. A., Vilaú Aguiar, Y., & Camejo Puentes, M. (2018). La instrumentación de los métodos empíricos en los investigadores potenciales de las carreras pedagógicas. Mendive. Revista de Educación, 16(2), 238-246.

Serrano Guzmán, M. F., Pérez Ruiz, D. D., Solarte Vanegas, N. C., & Torrado Gómez, L. M. (2018). La redacción científica: Herramienta para el estudiante de pregrado. Ciencia, docencia y tecnología, 56, 208-223.

Published

2023-07-01

How to Cite

Romanì Pillpe, G., Rojas Estrada, M. E., & Macedo Inca, K. S. (2023). Investigative skills to write and disseminate findings in students of a private university in Ica. Education Journal, 21(22), 23–31. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.22.465