Self-esteem level and development of communication skills in emblematic schools of Ayacucho

Authors

  • Sadid Natali Rodriguez Cuadros National University of San Cristóbal de Huamanga
  • Eloy Esteban Feria Macizo National University of San Cristóbal de Huamanga

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.22.464

Keywords:

Self-esteem level, communicative skills, learning management

Abstract

In this study, the research goal was to know the relationship between the selected variables, which were the level of self-esteem, including dimensions that are involved, and the development of communication skills in the Emblematic Educational Institutions in the Ayacucho region in the year 2022, in order to achieve the objectives set forth in this research, which was descriptive, with a correlational design, a questionnaire was used as a collection instrument to measure the level of self-esteem of the students, and the documentary review to extract information regarding the development of communication skills. The sample was constituted by 130 students from different Emblematic Educational Institutions of the Ayacucho region. The information collected was treated with the support of Spearman's Rho statistician, achieving from the statistical verification (p=0.000<0.05; Rho = 0.498), concluding that there is a direct and significant relationship between the level of self-esteem and the development of competencies. communication in students of the emblematic Educational Institutions of the Ayacucho region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, J. (2004). Educar la autoestima. Ediciones Ceac.

Branden, N. (2010). El respeto hacía uno mismo. Ediciones Paidós.

Cabanillas, G. (2011). Metodología de la investigación pedagógica. DSG Vargas.

Carrasco, S. (2016). Metodología de la investigación científica. San Marcos.

Gerosa, F. (2016). Personalidad, Autoestima y Desempeño Académico. Una aproximación complementaria a partir de la Teoría de los Cinco Factores de la personalidad. {PSOCIAL}, 2(2), 46–53.

Giraldo, K. P., & Holguín, M. J. A. (2017). La autoestima, proceso humano. Revista Electrónica Psyconex, 9(14), 1–9.

López, D. (2017). Autoestima y habilidades comunicativas en estudiantes del IV ciclo, Instituciones Educativas, Red 06, Huaral 2017. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/8629

Medrano, H. (2015). La autoestima y su influencia en el rendimiento escolar en el área de comunicación en los estudiantes del segundo grado de educación secundaria en la institución educativa Teobaldo Paredes Valdés del distrito De Aucarpata. [Tesis de Segunda Especialidad, Universidad Nacional De San Agustín de Arequipa]. http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/2100/EDSmegahf.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Méndez, C. (2008). Metodología, diseño y desarrollo del proceso de investigación con énfasis en ciencias empresariales. Cert.

Mendoza, L. (2018). Desintegración familiar y autoestima en estudiantes del tercer grado de educación secundaria de la Institución Educativa Pública «Simón Bolívar» del Distrito Andrés Avelino Cáceres Dorregaray - Ayacucho, 2017. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/20977/mendoza_dl.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de Educación del Perú (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica Regular. Programa curricular de Educación Primaria. Ministerio de Educación del Perú. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/programa-nivel-primaria-ebr.pdf

Ministerio de Educación del Perú (s/f). Estadística de la calidad educativa. https://escale.minedu.gob.pe/padron-de-iiee

Saavedra, K. C & Saldarriaga, J. R. (2019). Programa “Cuentos Infantiles” y su influenciaen la mejora de la autoestima de los niños y niñas de 5 años de la Institución Educativa Particular San Silvestre, Trujillo. [Tesis de Licenciatura, Universidad César Vallejo]. https://es.slideshare.net/savercob/tesis-cuentos-infantiles-y-autoestima?from_action=save

Sosa, D. (2014). Relación entre autoconcepto, ansiedad e inteligencia emocional: eficacia de un programa de intervención en estudiantes adolescentes. [Tesis de Doctorado, Universidad de Extremadura]. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/1678/1/TDUEX_2014_Sosa_Baltasar.pdf

Yanque, V. (2018). Inteligencia Emocional Y Autoestima En Docentes De La Escuela De Educación Superior Técnico Profesional PNP Alférez Mariano Santos Mateos Cusco – 2018. [Tesis de Doctorado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/34420

Published

2023-07-01

How to Cite

Rodriguez Cuadros, S. N., & Feria Macizo, E. E. (2023). Self-esteem level and development of communication skills in emblematic schools of Ayacucho. Education Journal, 21(22), 43–53. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.22.464