Neurodidactic strategies in learning the methodology of university work in undergraduate students
DOI:
https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.21.430Keywords:
strategies, neurodidactics, learning, methodology of university workAbstract
The general objective of the research was to demonstrate the influence of neurodidactic strategies on learning the methodology of university work in undergraduate students. Ayacucho, 2021. The study was approached from the quantitative approach, applied type, pre-experimental design with pre- and post-test prior intervention, applied to a single sample of 138 students from the 100 series of the Professional School of Law of the National University of San Cristóbal de Huamanga corresponding to the academic semester 2021-I. The research techniques were experimentation and testing; as well as, the experimental material and the pedagogical test were the instruments. The validity of the instrument was developed through expert judgment; while, the reliability of the instrument was developed in a pilot sample of 10 students valued with the Cronbach's Alpha coefficient (.983 excellent level). The data was processed with the SPSS-V26 software; whose result shows that when comparing the means before (7.89) and after (16.40) the experiment, there is a difference of 8.51 points in learning the methodology of university work. Likewise, in percentage terms in the pre-test, 76.8% of the students failed; while, after the experimental (posttest), 54.3% of the students achieved a very good grade. In this sense, it is concluded that: the application of neurodidactic strategies significantly influence the learning of the methodology of university work in undergraduate students (p = 0.000 < 0.05). (Z = -10.248b; p = 0.000 < 0.05).
Downloads
References
Boscán, Adriana (2011). Modelo didáctico basado en las neurociencias para la enseñanza de las Ciencias Naturales. [Tesis doctoral, Universidad Rafael Belloso Chacín]. Repositorio URBE. http://virtual.urbe.edu/tesispub/0090256/intro.pdf
Briones, G. C. y Benavides, J. (2021). Estrategias neurodidácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje de educación básica. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(1), 72-81. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512773
Canchumanya, J. M. (2018). Neurodidáctica para mejorar los aprendizajes en secundaria de la institucion educativa integrada pública Antenor Rizo Patron Lequerica, Condorcocha. [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio De Loyola]. Repositorio USIL. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/304781e5-20a1-4cc3-a327-d2a98d7f0e29/content
Dueñas, L. M. (2019). La neurodidáctica en el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes de la I.E. El Peruano del Milenio Almirante Miguel Grau Distrito Cayma – Arequipa. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. Repositorio UNSA. http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/10157/PSMduvelm.pdf
Echevarría, Y. J. (2013). Causas del bajo rendimiento académico universitario en los alumnos del tercer año de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas de la Universidad Nacional de Trujillo en el año 2013. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Trujillo]. Repositorio UNT. https://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/4143/ECHEVARRIA%20CORTIJO%20YULIANA%20JANETH%28FILEminimizer%29.pdf
Espinoza, J. K., Cisneros, J. C. y Valverde, A. M. (2022). Neurodidáctica, alternativa de innovación aplicada a estudiantes de educación superior, en el periodo del 2017-2021. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. 6(24). https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/download/567/1121/3086
Gopar, E. (2019). La neuroeducación. [Tesis de maestría, Universidad de la Laguna]. Repositorio RIULL. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/14753/La%20Neuroeducacion.pdf
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. (〖6.〗^a ed.). Mc Graw-Hill Education. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Huamán, A. M. (2019). Didáctica general. Impreso en Multiservicios Publigraf.
Izar, J. M., Ynzunza, C. B. y López, H. (2011). Factores que afectan el desempeño académico de los estudiantes de nivel superior en Rioverde, San Luis Potosí, México. Revista de Investigación Educativa 12. https://www.uv.mx/cpue/num12/opinion/completos/izar-desempeno%20academico.html
Jiménez, G. R. (2022). Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios de la ciudad de Pilar. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 6(4), 271-280. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2549
Molina, J. M., Parra, T. y Casanova, G. (2017). Neurodidáctica aplicada al aula en el contexto universitario. Revista Dialnet. 115-125. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/70999/1/Redes-colaborativas-en-torno-a-la-docencia-universitaria_11.pdf
Mora, F. (2014). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid España. Alianza Editorial. SA. https://www.colegar.com/colegar/archivo_aporte_id209_1599168691253.pdf
Núñez, N. et ál. (2016). Metodología del trabajo universitario. https://www.academia.edu/23748226/METODOLOG%C3%8DA_DEL_TRABAJO_INTELECTUAL_DOSSIER_2016
Paniagua, M. N. (2013). Neurodidáctica: una nueva forma de hacer educación. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia. 6(6), 72-77. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2013000100009&lang=en
Rodríguez, M. Z. (2019). La neurodidáctica como didáctica en el aula de clase. [Tesis de maestría, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio UNIMILITAR. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/35854/Rodriguez%20Alvarez%20Monica%20Zarath%202020.pdf
Saquicela, C. E. (2022). La neurodidáctica como una herramienta pedagógica en la praxis de los docentes integrales de Educación General Básica Elemental. Revista Científica UISRAEL, 9(1), 117-136. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n1.2022.499
Taccta, D. R., Taccta, A. L. y Alva, M. A. (2019). Estrategias neurodidácticas, satisfacción y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Redalyc. 10(2), 15-32. https://www.redalyc.org/journal/4436/443663068002/html/
Tejedor, F. J. y García, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342, 443-473. https://www.researchgate.net/publication/28161214_Causas_del_bajo_rendimiento_del_estudiante_universitario_en_opinion_de_los_profesores_y_alumnos_Propuestas_de_mejora_en_el_marco_del_EEES
Tinoco, W. A., Lalangui, R. G. y Jaramillo, B. A. (2022). Neurodidáctica para una cultura de la bondad. Sathiri, 17(1), 65-80. https://doi.org/10.32645/13906925.1103
Valdés, H. (2021). Introducción a la Neurodidáctica. https://docer.com.ar/doc/xnxscc8
Vila, p. l. (2020). Neurodidáctica y aprendizaje de teoría de conjuntos en estudiantes de Educación en la Universidad Peruana Los Andes, Huancayo – 2019. [Tesis de maestría, Universidad Peruana Los Andes]. Repositorio UPLA. https://repositorio.upla.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12848/2503/T037_45744562_M.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Alejandro Máximo Huamán De La Cruz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.