Mindfulness program to prevent academic stress in Higher Education students

Authors

  • René Farfán Bellido Escuela de Educación Superior Pedagógica Pública “José Salvador Cavero Ovalle"
  • Florabel Llantoy Quispe Escuela de Educación Superior Pedagógica Pública “José Salvador Cavero Ovalle"
  • Carola Quintanilla Reyes Escuela de Educación Superior Pedagógica Pública “José Salvador Cavero Ovalle"
  • María Justina León Peralta Escuela de Educación Superior Pedagógica Pública “José Salvador Cavero Ovalle"

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.21.429

Keywords:

Higher education, physical education, covid-19, stress, school

Abstract

The essential objective of the study was to determine the influence of the Mindfulness program in the prevention of academic stress in higher education students. The research used the quantitative approach of experimental type accompanied by the pre-experimental design of cause and effect. The study sample consisted of 25 students from the "José Salvador Cavero Ovalle" public Pedagogical Higher Education school, the type of sampling was non-probabilistic census type. The statistician used was determined from the Levene's test of normality, determining the use of the Wilcoxon Z Test of ranks since it was about scales and numerical variables. The results showed in the pre-test that 64% of students sometimes presented academic stress, likewise, 24% of students almost always presented academic stress; meanwhile, with the experimental treatment, 72% of the students rarely present academic stress, therefore, 20% of the students no longer present stress. It is concluded that the value of the Wilcoxon ranges of Z = -4.625 with the (bilateral) meaning obtained of 0.000, a value that is lower than the critical region α= 0.05, therefore, the null hypothesis was rejected and the alternate was accepted; With a significance level of 5% and a confidence level of 95%, the Mindfulness program had a significant influence on the prevention of academic stress in higher education students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barraza, A (2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. http://www,psicología científica.com/bv/psicologiap-df-167-un-modelo-conceptual-para-el-estudio-del-estrés-academico.pdf.

Barria-Asenjo, N. A., Žižek, S., Scholten, H., Pavón-Cuellar, D., Salas, G., Ariel, O., Huanca-Arohuanca, J. W., & Aguilar, S. J. (2022). Returning to the Past to Rethink Socio-Political Antagonisms: Mapping Today’s Situation in Regards to Popular Insurrections. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 24(1), 1–13. https://doi.org/10.7771/1481-4374.4295

Basurco, S. M. (2019). Mindfulness y sentido de coherencia en jóvenes universitarios de Lima Metropolitana.

Collazo, C. A. R., & Hernández, R. Y. (2011). El estrés académico: una revisión crítica del concepto desde las ciencias de la educación. Revista electrónica de psicología Iztacala, 14(2), 1-14.

Carabelli E. Entrenamiento en Gestalt: Manual para terapeutas y coordinadores sociales. Primera edición. Buenos Aires: Editorial del Nuevo Extremo; 2013. p.31.

Crespo, M., & Labrador, F. J. (2003). Estrés. Síntesis.

Cuevas C, López A. Intervenciones psicológicas eficaces para el tratamiento del trastorno límite de la personalidad. Rev Int Psicol Ter Psicol. 2012; 12(1): 97-114.

De la Vega I, Sánchez S. Terapia dialectico conductual para el trastorno de personalidad limite. Acción Psicol. 2013; 10 (1):45-56.

Elguera Ranilla, G. E., & Llerena Babilonia, D. F. (2018). Efecto de un programa basado en Mindfulness sobre la preocupación excesiva en estudiantes de Psicología de una Universidad Estatal.

Flores Beltrán, L. F. (2019). Nivel de estrés académico en estudiantes universitarios.

Gómez R. Hernández B., Rojas, U., Santa Cruz O, y Uribe R. (2008). Psiquiatría clínica. 3ra. Edición. Ed MedPanameric.

González, M. J., Díaz-Giráldez, F., Martin, I., Delgado, M., & Trianes, M. V. (2014). Estrés cotidiano y precisión lectora en niños de Educación Primaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 245–252. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v3.502

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.

Huanca-Arohuanca, J. W., & Geldrech, P. (2020). Planificación educativa y gestión pedagógica-estratégica-operacional en las instituciones del nivel inicial en el sur del Perú. Revista Conrado, 16(76), 369–376. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1497

Huanca-Arohuanca, J. W., Supo-Condori, F., Sucari, R., & Supo, L. A. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Revista Innovaciones Educativas, 22, 115–128. https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3218

Humpire Romero, C. L., & Quintana Vizcarra, M. F. (2021). Efecto del Mindfulness en la reducción del estrés percibido en docentes.

Hanh, T.N. (1976). Miracle of mindfulness. Boston: Beacon.

Kabat-Zinn, J. (1994). Wherever you go, there you are: mindfulness meditation in every day life. New York: Hiperion

Moñivas A, Garcia-Diex G, García De Silva R. Mindfulness (Atención plena): Concepto y teoría. Portularia Revista de Trabajo Social. 2012; 12: 83-89.

Oblitas Guadalupe, Luis Armando, Soto Vásquez, Duber Enrique, Anicama Gómez, José Carlos, & Arana Sánchez, Adolfo Alfredo. (2019). Incidencia del mindfulness en el estrés académico en estudiantes universitarios: Un estudio controlado. Terapia psicológica, 37(2), 116-128. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082019000200116.

Pérez M, Botella L. Conciencia plena (mindfulness) y psicoterapia: Concepto, evaluación y aplicaciones clínicas. Revista de Psicoterapia. 2006; 17 (66-67):77-120.

Simón V. Mindfulness y neurobiología. Revista de Psicoterapia. 2006; 17 (66-67):5-30.

Sarmiento M, Gómez A. Mindfulness: Una propuesta de aplicación en rehabilitación neuropsicológica. Av Piscol Clin Latinonot. 2013; 31 (1): 140-55.

Simón V. Aprender a practicar mindfulness. Décima edición. Barcelona: Sello Editorial; 2014. p. 27.

Simón V. Mindfulness y psicología: presente y futuro. Información Psicológica. 2010; 100: 162-70.

Siegel D. Cerebro y mindfulness. Primera Edición. Barcelona: Espasa Libros; 2010. p. 45.

Vásquez-Dextre, E. R. (2016). Mindfulness: Conceptos generales, psicoterapia y aplicaciones clínicas.

Simón V. Mindfulness y neurobiología. Revista de

Psicoterapia. 2006; 17 (66-67):5-30.

Vara-Horna, A. A. (2012). Desde La Idea hasta la susten- tación: Siete pasos para una tesis exitosa. Un método efectivo para las ciencias empresariales. Instituto de Investigación de la Facultad de Ciencias Administrativas y Recursos Humanos. Universidad de San Martín de Porres. www.aristidesvara.net 451

Oros, L. B., & Vogel, G. K. (2005). Eventos que generan estrés en la infancia: diferencias por sexo y edad. Enfoques, 17(1), 85–101. https://www.redalyc.org/pdf/259/25917106.pdf

Published

2023-01-01

How to Cite

Farfán Bellido, R., Llantoy Quispe, F., Quintanilla Reyes, C., & León Peralta, M. J. (2023). Mindfulness program to prevent academic stress in Higher Education students. Education Journal, 21(21), 61–77. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.21.429