Towar an educational transmedia proposal. User profile and digital platforms interaction for students of private technological school of higher education Toulouse Lautrec

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2022.20.229

Keywords:

Narrativa transmedia, educación transmedia, plataformas digitales, redes sociales

Abstract

With the intention of developing an educational digital proposal to generate meaningful learning experiences, it was decided to work with transmedia narrative. To that end, as an initial phase, it was required to identify the digital ecosystem of the students and to profile its users. This current research objective is to analyze the student’s interaction on the various digital platforms on social media by the Toulouse Lautrec Private Higher Technological School, specialized in creative careers. Based on quantitative and descriptive level approach, data was collected through a survey whose participants were the students. Additionally, a review and analysis of both educational and transmedia narrative experiences were created. This allowed us to conclude that the most suitable platforms are YouTube, Facebook, Whatsapp, Pinterest, among others. In addition, it was concluded that for the desired student interaction, it is necessary to interconnect and proportion the educational content in relation with the stages of learning and the continual commitment of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melissa Huamán-Huillca, Escuela de Educación Superior Tecnológica Privada Toulouse Lautrec

Gestora de proyectos audiovisuales y sociales en la Universidad de Lima. Magíster en intervención social en la Universidad Internacional de la Rioja. Tallerista en "Nuevos consumidores, nuevos medios, comunicación transmedia y estrategia digital", en la Escuela Internacional de Cine y televisión (EICTV), Cuba. Actualmente es docente e investigadora audiovisual, especializada en narrativas en realidad virtual.

Lía Rebaza-López, Escuela de educación superior Toulouse Lautrec

Licenciada en Filosofía por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM). Egresada de la Maestría en Filosofía con mención en Historia de la Filosofía por la UNMSM, con estudios de Maestría en Política y Gestión en educación en la Universidad San Martín de Porres. Máster en Innovación Pedagógica y Gestión de Centros Educativos por EUCIM Busines School. Diplomada en Docencia para la Formación y Capacitación en adultos por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Diplomada en Coaching y consultoría por la Universidad Ricardo Palma. Ponente en diversos Congresos y Jornadas de Filosofía y Educación. Docente del curso de Investigación en la ESTP Toulouse Lautrec.

Hermann Luis Montalván-Zegarra, Escuela de Educación Superior Tecnológica Privada Toulouse Lautrec

Estudió Ciencias de la Comunicación en la Universidad de Lima y un Máster en Creación Literaria en la Escuela Contemporánea de Humanidades en Madrid. Especializado en Branding y Comunicación corporativa.

Raúl Alfredo Del-Pino-Pace, Escuela de Educación Superior Tecnológica Privada Toulouse Lautrec

Profesional bilingüe, Bachiller en Derecho por la Pontificia Universidad Católica del Perú, especializado en gestión, administración y marketing de pequeños y medianos negocios. Docente de Comunicaciones en la ESTP Toulouse Lautrec.

Published

2022-07-01

How to Cite

Huamán-Huillca, M., Rebaza-López, L., Montalván-Zegarra, H. L., & Del-Pino-Pace, R. A. (2022). Towar an educational transmedia proposal. User profile and digital platforms interaction for students of private technological school of higher education Toulouse Lautrec. Education Journal, 20(20), 39–48. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2022.20.229