The dialogic relationship between the curriculum and the pedagogical model

Authors

  • Pablo Emilio Cruz Picón Autonomous university of Bucaramanga
  • Lady Jazmmin Hernández Correa ECCI University

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.201

Keywords:

Curriculum, Pedagogical model, educational process, culture, society, citizen education

Abstract

Education and its current role in society is a subject in which heterogeneous perceptions and possibilities converge; In particular, it has been approached from multiple perspectives to inquire how the educational curriculum responds to the increasingly permeable and complex social and cultural needs. Therefore, the objective of the article resides in reflecting on the educational and sociocultural connotations of the dialogic relationship of the curriculum with the pedagogical model. For this purpose, in the reflective exercise was contextualized from a qualitative approach, resorting to a type of exploratory-descriptive research that, based on the analysis of the documentary record, specified the state of the art of the curriculum notions and pedagogical model, as well as the typologies and theories that They support it, since its traceability places the methodological intentionality. Then, the significance of the variables analyzed was related to educational functionality. Within this methodological space, the topics to be examined in the writing had a direct correlation with the theoretical-practical interaction between the curriculum and the pedagogical model. Thus, it was concluded that the processes of teaching for learning are specified in the curriculum, but are based on the pedagogical model. In addition, the two educational elements are associated with the society and the culture that the formation of citizenship projects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, E. (2008). Flexibilidad curricular: elemento clave para mejorar la educación. Revista de educación, 22 (44), 56-60.

Castro, F., Correa, M., y Lira, R. (2004). Currículo y evaluación. Universidad Bío-Bío. http://repositorio.uvm.cl/gsdl/collect/educaf/index/assoc/HASH01e9.dir/doc.pdf

Coll, C. (1994). Psicología y Currículo. Barcelona: Editorial Paidós.

Cruz, P. E. (2020). Propuesta de innovación curricular desde el enfoque del pensamiento crítico en la Fundación Colegio Generación Futuro Colombia del municipio de Girón-Santander. http://hdl.handle.net/20.500.12749/12089.

De Zubiría (2007). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante. Bogotá D.C: Cooperativa Editorial Magisterio.

Delors, J. (1994). Los cuatro pilares de la educación: La educación encierra un tesoro. México: El Correo de la UNESCO.

Delgado, F. (2004). Cultura, currículum educativo e identidades sociales: elementos para una discusión necesaria a partir de la reivindicación del sujeto. Presente y Pasado. Revista de Historia, 9(17), 153-161.

Freire, P. (2002). Pedagogía del oprimido. México, México: Siglo XXI.

Gagné, R.M. (1967). Principios básicos del aprendizaje para la instrucción. México: Diana

Gimeno, S. J. (9 ed.). (1991). El currículo: Una reflexión sobre la práctica. España: Morata.

Habermas, J. (2003). Acción comunicativa y razón sin trascendencia. Barcelona: Paidós.

Herrán, A. (2012). Currículo y Pedagogías Renovadoras en la Edad Antigua. Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 10 (4), 286-334.

Hoyos, S. (2019). El currículo y los modelos pedagógicos. Revista Magisterio. Recuperada de https://www.magisterio.com.co/articulo/el-curriculo-y-los-modelos-pedagogicos

López, E. (2016). En torno al concepto de competencia: Un análisis de fuente. Redalyc: Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20 (1)

Sierra, B., y Pérez, M. (2007). “La comprensión de la relación teórica-práctica: una clave epistemológica de la didáctica”. Revista de Educación, (324), 553-576.

Tamayo A, O. E., & Zona, R. y. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11 (2)

Torres, J. (1996). El Curriculum Oculto. Madrid: Ediciones Morata.

Tyler, R. (1. Ed.). (1973). Principios básicos del currículo. Buenos Aires: Editorial Troquel, S.A. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/1/CRRM_Tyler_Unidad_1.pdf

Kemmis, S. (1998). La naturaleza de la teoría del currículum. Madrid: Morata.

Rivera, J. (2012). Fundamentos del sistema educativo nacional. Bogotá: Editorial Magisterio.

Roa, C. (2019). Propuesta de lineamientos curriculares en educación superior desde la perspectiva del currículo crítico. (Tesis doctoral). Universidad de la Salle.

Rodríguez, O. (2020). Currículo socio-crítico desde la perspectiva del pensamiento complejo en la formación de docentes. (Tesis doctoral). Universidad Simón Bolívar.

Rodríguez, C. (2015). El aprendizaje dialógico en la interacción socio-educativa: espacio vital en la producción de conocimientos. Revista ciencias de la educación. 47 (26), 226-242

Ruiz, J. (2005). Teoría del currículum: Diseño, desarrollo e innovación curricular. Madrid: Editorial Universitas.

Moreno, J. M. (1999). Modelos de corte deliberativo y práctico: descripción y balance. En Escudero.

UNESCO. (2018). Reforzar la innovación en el currículo y el aprendizaje. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/es/qu%C3%A9-hacemos/reforzar-la-innovaci%C3%B3n-en-el-curr%C3%ADculo-y-el-aprendizaje

Ortiz, E. (2016). Evaluación estandarizada del pensamiento crítico en la educación media colombiana, elementos para promover prácticas pedagógicas basadas en perspectivas curriculares constructivistas. (Tesis de doctoral). Universidad de los Andes.

Osorio, M. (2017). El currículo: Perspectivas para acercarnos a su comprensión. Revista del Instituto de Estudios en Educación y del Instituto de Idiomas. Universidad del Norte. DOI: 10.14482/ 26-10-205, http://www.scielo.org.co/pdf/zop/n26/2145-9444-zop-26-00140.pdf

Tyler, R. (1949). Principios Básicos del currículo. Buenos Aires: Editorial Troquel.

Vélez C. (2015). La interdisciplinariedad del pensamiento crítico en el currículo. (Tesis doctoral). Universidad de Caldas.

Published

2021-07-01

How to Cite

Cruz Picón, P. E., & Hernández Correa , L. J. (2021). The dialogic relationship between the curriculum and the pedagogical model. Education Journal, 19(19), 182–201. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.201