Verbal games as a strategy to improve oral expression in the English language in students of the first year of secondary education

Authors

  • Yaneth Rodríguez Yupanqui San Cristóbal school

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.199

Keywords:

verbal games, oral expression

Abstract

The article presented was developed with the objective of determining the effect produced by the application of verbal games as a strategy in the development of oral expression in the English language in students of the first year of secondary education at the San Cristóbal de Socos Educational Institution. –Ayacucho, 2020. For this reason, it was carried out as a quantitative, explanatory and quasi-experimental design investigation. The sample is non-probabilistic and consisted of 41 students distributed in two groups: experimental and control. For data collection, the observation sheet was used. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis by applying the Wilcoxon test, with a significance level of 0.05. The results obtained in the present investigation allow us to conclude that the application of verbal games has a significant effect on the increase of the learning of the English language in students of the first grade of secondary education (Zc = 5.163; Zt = 1.64; p <0.001 ).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2011) El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. Editorial: Episteme. Caracas Venezuela.

Bernal, C. (2016) Metodología de la investigación. Editorial: Pearson. Colombia.

Condemarin, M. (2009). Juegos Verbales. Concepcion, Chile: http://pinchaquihaceunclik.blogspot.com/2009/06/mabel- condemarin-los-juegos-verbales.html

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (1998). Enseñar lengua. Barcelona: Grao

Carbajal, K. (18 de Septiembre de 2013). Educacion Infantil Blogspot. Obtenido de http://kathy-educacioninfantil.blogspot.com

Gómez, S. (2012) Metodología de la investigación. Editorial Tercer Milenio. México.

Ministerio de Educación. (2015). Guía de actividades de láminas didácticas, Inglés puertas al mundo. Perú: MINEDU

Huizinga, J. (1938). Homo Ludens. Buenos Aires, Argentina: Editorial Alianza.

Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, Evaluación. Madrid: Instituto Cervantes

Ministerio de Educación (2015).Rutas de aprendizaje. Lima: MINEDU

Pérez, M. (2014). El corpus lingüístico del grupo Val.Es.Co. Propuestas didácticas para las etapas de la ESO y el bachillerato. Textos de Didáctica de la lengua y de la literatura, (65), 55-62.

Quispe, R. (2012) Metodología de la investigación pedagógica. Ayacucho: UNSCH

Zavala, V. (2006). La oralidad como performance .Boletín del instituto Riva Agüero,núm. http:// revistas .Pucp.edu.pe /index.php /bolitinira /article /view/ 1949/1880.

Published

2021-07-01

How to Cite

Rodríguez Yupanqui, Y. (2021). Verbal games as a strategy to improve oral expression in the English language in students of the first year of secondary education. Education Journal, 19(19), 165–181. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.199