Educational management and organizational climate in public educational institutions of primary education level of Huanta - Ayacucho

Authors

  • Norma Rivas Martínez José Félix Iguaín school

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.196

Keywords:

Educational management, organizational climate, personal fulfillment, communication.

Abstract

The research was carried out with the objective of knowing the relationship that exists between educational management and the organizational climate in educational institutions of primary education level in the urban area of the Huanta district. Descriptive research and correlational design. In it, the questionnaire on educational management and organizational climate was used as an instrument, which was applied to a sample of 80 teachers. The statistical treatment was carried out using the Kendall's Taub test because the values presented by the instruments are on an ordinal scale. Likewise, the result obtained allows to conclude that there is a significant relationship between educational management and the organizational climate in educational institutions of primary education level in the urban area of the Huanta district. (tb = 0.701, p = 0.000 <0.05).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayma, M. (2018). Gestión educativa y clima organizacional en las instituciones educativas secundarias del distrito de villa el salvador ,Lima 2017. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/UPEU/1217

Botero C. Carlos A. (2008). Cinco tendencias de la gestión educativa. Politécnico

Colombiano Jaime Isaza Cadavid. http://www.gestiopolis.com/economia/tendencias-de-la-gestion-educativa.

Cassasus, J. (1999). La Gestión: en busca del sujeto. Santiago de Chile: UNESCO. Disponible en: http://es.scribd.com/doc/12667410/gestionbuscadelsujeto

Chacón, L. (2014). Gestión educativa del siglo XXI: bajo el paradigma emergente de la complejidad. Omnia, 20 (2), 150-161. [Fecha de Consulta 19 de Mayo de 2021]. ISSN: 1315-8856. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73735396006

Chiang, M. M., Salazar, C. M., Huerta, P. C., & Nuñez, A. (2008). Clima organizacional y satisfacción laboral en organizaciones del sector estatal (Instituciones públicas) Desarrollo, adaptación y validación de instrumentos. Universum (Talca), 23(2), 66-85. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762008000200004

Charry, H. O. (2018). La gestión de la comunicación interna y el clima organizacional en el sector público. Comuni@cción, 9(1), 25-34. Recuperado en 20 de mayo de 2021, de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682018000100003&lng=es&tlng=es.

Edel Navarro, R., García Santillán, A., & Casiano Bustamante, R. (2007). Clima y Compromiso Organizacional. México: Vol. I, Versión electrónica gratuita. Texto completo enhttp://eumed.net/libros/2007c/ .

Iglesias, A. y Sánchez, Z. (2015). Generalidades del clima organizacional. Medisur [Internet]. 2015 Jun [citado 2021 Mayo 20] ; 13( 3 ): http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2015000300002&lng=es.

Martínez L. (2012) Clima Organizacional. http://www.com/trabajos6/clior/clior.shtml.

Mora, D. (2009). Objeto e importancia de la gestión educativa. Revista Integra Educativa, 2(3), 7-12. Recuperado en 20 de mayo de 2021, de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432009000300001&lng=es&tlng=es.

Palma, S. (2004). Escala Clima Laboral CL - SPC. Lima.

Rambay Tobar, San Miguel Casanova, Duque Oliva (abril, 2017). Análisis comparativo del Clima Organizacional en dos Instituciones particulares de Educación superior en Ecuador. file:///C:/Users/MILUSKA/Downloads/78-146-1-SM.PDF

Rico, A.D. (2016) La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Sophia 12(1): 55-70.

Robbins, S., & Judge, T. (2009). Comportamiento organizacional. México: Pearson Educación.

UNESCO (2011) Manual de Gestión para Directores de Instituciones Educativas. Lima.

Tinco, S. (2016) Gestión educativa y su influencia con el clima laboral de los Docentes de las Instituciones Educativas del Nivel Primario de la Provincia de Islay – 2015. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/1416/TM%20CE-Ge%203159%20T1%20-%20Tinco%20Tupa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Torres, E. & Zegarra, S. (2015). Clima organizacional y desempeño laboral en las instituciones educativas bolivarianas de la ciudad Puno -2014 - Perú. Comuni@cción, 6(2), 5-14. Recuperado en 20 de mayo de 2021, de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682015000200001&lng=es&tlng=es.

Vidal, M., Durán, F., & Pujal, N. (2008). Gestión educativa. Educación Médica Superior, 22(2) Recuperado en 19 de mayo de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412008000200012&lng=es&tlng=es.

Published

2021-07-01

How to Cite

Rivas Martínez, N. (2021). Educational management and organizational climate in public educational institutions of primary education level of Huanta - Ayacucho. Education Journal, 19(19), 60–77. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.196