Writing of monographs of the students of the National University of San Cristóbal de Huamanga

Authors

  • Fredy Morales Gutiérrez Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga

DOI:

https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2020.18.176

Keywords:

escritura, monografía, estudiantes, práctica

Abstract

The work entitled Writing of monographs of the students of the Faculty of Education Sciences of the National University of San Cristóbal de Huamanga was carried out with the aim of critically reflecting on the writing of monographs in a context where it is important to develop skills for the transmission of knowledge in the written plane of the language. This practice of writing must be limited to international standards, which allow the development of writing as a means of transmitting knowledge, in accordance with international references and standards, which guide the works of the monographs, with due authenticity and originality. Among the materials and methods that were used were the qualitative method, through the techniques of recording and the analysis of the content of the readings and the content, through the design of holistic-transdisciplinary research. The results we arrive at highlight that the students still do not adequately handle both the form and the content in the writing of the monographs, nor do they still use the bibliographic references adequately, both within the work and in the final references. The conclusions of the work highlight that in the Faculty of Educational Sciences, work should be done systematically among the professors who develop scientific writing courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, M. y Yeannoteguy, A. (1999). La escritura y sus formas discursivas. Buenos Aires: Eudeba.

Alvarado, M. (2004). Problemas de la enseñanza de la lengua y la literatura. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Bauman, Z. (1994). Pensando sociológicamente. Buenos Aires. Bordelois, I. (2006). El país que nos habla. Buenos Aires: Novoa. Borges, J. L. (1995). Borges oral. Buenos Aires: Alianza.

Brandao, J. A., Barreiro, L. y Pimenta, J. (2008). La escritura, elaboración y expresión del conocimiento: la escritura como medio de aprendizaje. El proceso de enseñar lenguas. Madrid: La Muralla.

Carlino, P.; Santana, D. (1996). Leer y escribir con sentido. Una experiencia constructivista en Educación Infantil y Primaria”. Aprendizaje Visor. Madrid.

Castillo, M. J. y Pedraza, F. P. (2014). Las pruebas Saber, un ejercicio de lectura. Ruta Maestra. (8). 16-20.

Condemarín, M. Chadwick, M. (1990). La enseñanza de la escritura. Bases teóricas y prácticas”. Visor. Madrid.

Cassanay, D.; Luna, M. y Sanz, G. (2001). Enseñar lengua. Barcelona: Grao.

Cassany, D. y Luna (1994). Enseñar lengua. Barcelona: Grao.

Del Socorro, A. (2014). Una didáctica incluyente para la participación activa en la cultura escrita. Ruta Maestra. (8). 40-44.

Escandell, M. V. (2008). Introducción a la pragmática. Barcelona: Ariel lingüística.

Bravo, D. y Briz, A. (2004). Pragmática sociocultural: estudios sobre el discurso de cortesía en español. Barcelona, España: Ariel Lingüística.

Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1985). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: siglo XXl editores.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI

Gómez, K (2010). Con el computador aprendo y me divierto en el mágico mundo de la lectoescritura. (En línea), disponible en: http://www.eduteka.org/proyectos.php/1/2452. (Consultado el día 08 de marzo del 2017).

Gorodischer, A. (2007). A la tarde, cuando llueve. Buenos Aires: Novoa. Heidegger, M. (1927). Ser y tiempo. Buenos Aires: Nueva

Hernández, R. y otro. (1994). Metodología de la Investigación. Colombia: Panamericana Formas e Impresos S.A.

Imideo, N. (1969). Hacia una didáctica general dinámica. Buenos Aires: Kapelusz.

Joao, O, et al. (2005). Diccionario Enciclopédico de Ciencias de la Educación. (En línea), disponible en: http://www.insumisos.com/lecturasinsumisas/Diccionario%20 enciclopedico%20de%20Educacion.pdf. (Consultado el 8 de marzo del 2011).

Jurado, F. (2014). La lectura crítica: el diálogo entre los textos. Ruta Maestra. (8). 10-15.

Lino, J. (2008). El proceso de enseñar lenguas. Madrid: La Muralla.

Lomas, C. (Ed.) (2002). El aprendizaje de la comunicación en las aulas.Barcelona: Grafic.

López, M. (2010). Comprensión lectora. (En línea), disponible en: http://www.eduteka.org/gestorp/imprimible.php?idP=4799&t ipo=2. (Consultado el 8 de marzo del 2017.

Marín, M. (1995). Conceptos claves. Buenos Aires: Aique. Morin, E. (2011). La vía para el futuro de la humanidad. Barcelona: Paidós.

Marro, M. y A. Dellamea (1994). Producción de textos. Estrategias del escritor y recursos del idioma, Buenos Aires: Fundación Universidad a Distancia Hernandarias.

Morais, J. (2001). El arte de leer. Madrid: A. machado Libros. S.A de C.V. Pinzás, J. (1997). Metacognición y lectura. Lima: Fondo editorial de la PUCP.

Ramírez, N. (2014). El desarrollo de la lectura y la escritura: competencia de todos. Ruta Maestra. (8). 40-44. Reyes, G. (1999). La pragmática lingüística. Barcelona: Edit. Montesinos.

Rita. M. et al. (1986). Educación dinámica, bases didácticas. México: Progreso.

Saavedra. M (2001). Diccionario de pedagogía. México: Paz.

Sánchez, C. (2014). De los mediadores a los lectores: cuatro rutas de encuentro con los libros. Ruta Maestra. (8). 46-51.

San Martín, P. y G. Guarnieri (2007). Leer y escribir en el contexto de la hipermedialidad en: Revista La Crujía, Año 02, Número 05, abril de 2007.

Serrano, J.M. y Pons, R.M. (2011). El constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. En Revista electrónica de investigación educativa. Universidad de Murcia.

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. ICE Graó. Barcelona.

Sobrino, A. (2011). Proceso de enseñanza-aprendizaje y web 2.0: valoración del conectivismo como teoría de aprendizaje postconstructivista. En Estudios sobre educación. España: Universidad de Navarra

Vásquez, F. (2014). La lectura y la escritura en clave didáctica. RutaMaestra. (8). 34-39.

Vigotsky, L. (1931). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Paidós.

Wells, G. (1988). Aprender a leer y escribir. Laia. Barcelona.

Published

2020-12-29

How to Cite

Morales Gutiérrez, F. (2020). Writing of monographs of the students of the National University of San Cristóbal de Huamanga. Education Journal, 18(18), 96–108. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2020.18.176

Most read articles by the same author(s)