The interdiscursive game: Quebrantahuesos and the newspaper

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51440/dialogia.17.3

Keywords:

Quebrantahuesos, Nicanor Parra, visual work, interdiscursivity, interdiscursive analysis

Abstract

This paper aims to explore the interdiscursivity of Quebrantahuesos, one of the most curious visual works of Nicanor Parra, Chilean antipoet characterized by the incorporation of heterogeneous resources in his literary-artistic creation. Interdiscursive analysis is used as a tool to identify and analyze the verbal and visual elements that make up the interdiscursive game that integrates newspaper texts, visual signs and the staging of artistic exhibition. It also analyzes how the interdiscursive reality of Quebrantahuesos has been produced and renewed in different socio-cultural contexts, as well as the functions it has played in each historical moment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ruan Dandan, Universidad Autónoma de Madrid

Dandan Ruan es doctora en Estudios Artístico, Literarios y de la Cultura por la Universidad Autónoma de Madrid (2023). Actualmente es profesora del College of Science and Technology, Ningbo University (China). Sus intereses de investigación se centran en la poesía visual, la poesía y la cultura hispánicas.

References

Alarcos Llorach, Emilio (1977), «Lenguaje de los titulares», en Lenguaje en periodismo escrito, Madrid, Fundación Juan March, pp. 125-147.

Albaladejo, Tomás (2005), «Retórica, comunicación, interdiscursividad», Revista de Investigación Lingüística, 8, pp. 7-34.

Albaladejo, Tomás (2008), «Poética, Literatura Comparada y análisis interdiscursivo», Acta Poética, 29 (2), pp. 245-275.

Albaladejo, Tomás (2012), «Literatura comparada y clases de discursos. El análisis interdiscursivo: textos literarios y forales de Castilla y de Portugal», en Rafael Alemany Ferrer y Francisco Chico-Rico (coord.), Literatures ibèriques medievals comparades, Alicante, Universidad de Alicante, pp. 15-38.

Banash, David (2013), Collage Culture: Readymades, Meaning, and the Age of Consumption, Amsterdam/New York, Rodopi.

Barthes, Roland (1967), «La estructura del suceso», en Ensayos críticos, Barcelona, Seix Barral, pp. 259-272.

Breton, André (1992), Manifiestos del Surrealismo, Barcelona, Editorial Labor.

Cebrián, Juan Luis (1977), «Relación lenguaje-imagen en el periódico», en Lenguaje en periodismo escrito, Madrid, Fundación Juan March, pp.149-165.

Chico Rico, Francisco (2015), «La retórica cultural en el contexto de la Neorretórica», Dialogía. Revista de Lingüística, Literatura y Cultura, 9, pp. 304-322.

Díaz, César Zamorano (2018), «Revista Manuscritos: nuevas formas de resistencia durante la Dictadura chilena», Catedral Tomada. Revista de crítica literaria latinoamericana, 6 (11), pp. 264-293.

Escarpit, Robert (1977), «Responsabilidad social del lenguaje periodístico», en Lenguaje en periodismo escrito, Madrid, Fundación Juan March, pp. 55-70.

Fernández Rodríguez, Mª Amelia (2014), «El mapa de lo inexplicable contemporáneo: Barthes sobre la narración en la prensa», Revista Anthropos. Huellas del conocimiento, 242, pp. 97-107.

García, Javier (2006), «Reviven el mítico “Quebrantahuesos” de Nicanor Parra y Jodorowsky», La Nación, 11 de mayo de 2006, p. 29. Disponible en http://www.bibliotecanacional

digital.gob.cl/visor/BND:266809 (20/10/2023).

Gómez Alonso, Juan Carlos (2017), «Intertextualidad, interdiscursividad y retórica cultural», Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 1, pp. 107-115.

Gómez Alonso, Juan Carlos (2020), «El estudio de la metáfora desde la Retórica Cultural: las greguerías de Ramón Gómez de la Serna», Piedras Lunares. Revista Giennense de Literatura, 4, pp. 191-212.

Hernando Cuadrado, Luis Alberto (1994), «Comunicación y lenguaje en el periodismo escrito», Didáctica. Lengua y Literatura, 6, pp. 145-159.

Horacio Flaco, Quinto (2002), Epístolas. Arte poética. Edición crítica, traducción y notas de Fernando Navarro Antolín, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Kay, Ronald (1975), «Rewriting», Manuscritos, 1, pp. 25-32.

Lastra, Pedro (1980), Conversaciones con Enrique Lihn, México, Universidad Veracruzana.

Mora, Vicente Luis (2012), El Lectoespectador: Deslizamientos entre literatura e imagen, Barcelona, Seix Barral.

Morales, Leonidas (2006), Conversaciones con Nicanor Parra, Santiago de Chile, Tajamar Editores.

Parra, Nicanor (1975), «Quebrantahuesos», Manuscritos, 1, pp. 2-23. Disponible en http://www.memoriachilena.gob.cl/60

/w3-article-85999.html (20/10/2023).

Parra, Nicanor (2006), Obras completas & algo + (1935-1972), Vol. I, Barcelona, Galaxia Gutenberg.

Pérez López, Mª Ángeles (2014), «Parra el semionauta (itinerarios en el paisaje de los signos)», Atenea, 510, pp.41-55.

Piña, Juan Andrés (1990), Conversaciones con la poesía chilena, Santiago de Chile, Pehuén Editores.

Poggi, Christine (1992), In defiance of painting: cubism, futurism, and the invention of collage. New Haven, Yale University Press.

Richard, Nelly (2007), Márgenes e instituciones, Arte en Chile desde 1973, Santiago de Chile, Ediciones Metales Pesados.

Valente, Ignacio (1975), «El Quebrantahuesos», El Mercurio, 31 de agosto de 1975.

VV.AA. (1957), El a g c de la Mandrágora, Santiago de Chile. Disponible en Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile

http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-7980.

html (20/10/2023).

Wellek, René (2023), «The Parallelism between Literature and the Arts», en W. K. Wimsatt (ed.), Literary Criticism: Idea and Act. The English Institute, 1939–1972 Selected Essays, Berkeley, University of California Press, pp. 44-65.

Película

Poesía sin fin. Dir. Alejandro Jodorowsky. Cameo Media, 2016. DVD.

Published

2023-12-31

How to Cite

Dandan, R. (2023). The interdiscursive game: Quebrantahuesos and the newspaper. Dialogía, 17, 66–93. https://doi.org/10.51440/dialogia.17.3

Issue

Section

Artículos